In andere landen ging het beter

Ook de Zwitsers en de Duitsers hebben problemen met hun wissels. Toch lijken de knelpunten daar beter te beheersen dan hier.

Minister Schultz mag dan hulp willen vragen aan de Zwitsers, de koudste februari in dertig jaar heeft zelfs bij de spoorwegen in dat land voor problemen gezorgd. Ook in Zwitserland vormt bevriezing van wissels het grootste probleem. Tussen Lausanne en het vliegveld van Genève reden daardoor zaterdag een tijdlang geen treinen. Vanochtend was het treinverkeer rondom Zürich behoorlijk vertraagd.

Maar over het algemeen zijn volgens de Neue Zürcher Zeitung grote vertragingen tot nu toe uitgebleven. De Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB heeft 360 man extra personeel ingezet om de wissels ijsvrij te houden. „We zijn verheugd dat bij dit weer een groot aantal nieuwe klanten de voordelen van het reizen per spoor leren kennen”, aldus een woordvoerder van SBB.

Zwitserland is, met een veel minder druk bezet en eenvoudiger spoornetwerk, niet zomaar vergelijkbaar met Nederland. Wat dat betreft lijkt de situatie in (delen van) Duitsland meer op die in Nederland. Vandaar dat het opmerkelijk is dat het aantal uitvallende treinen in Duitsland aanzienlijk lager is dan in Nederland.

„We hebben ons op alle gebieden beter dan ooit voorbereid”, zei bestuurder Kefer van Deutsche Bahn (DB) onlangs, ook al durfde hij toen geen winter zonder complicaties te beloven. Net als in Nederland (en Zwitserland) zijn de wissels het zwakke punt. Daar zijn er veel van: rond de 70.000. ’s Winters lopen ze bij sneeuw en kou wel eens vast, maar er is volop in geïnvesteerd om de problemen te overwinnen. Anders dan in Nederland is de DB zelf verantwoordelijk voor zijn 34.000 kilometer lange spoorwegnet. Na een reeks strenge winters met veel sneeuwval zijn het afgelopen jaar honderden wissels met verwarming uitgerust. Volgens DB worden nu meer dan 48.000 wissels automatisch ontdooid. De stroomkosten daarvan bedragen jaarlijks 50 miljoen euro. De wissels zijn van Duitse makelij. Ze worden gemaakt in het Weichenwerk Witten, in Noordrijn-Westfalen.

De Duitse spoorwegen hebben na toenemende klachten en politieke druk fors geïnvesteerd in hun winterse treinenloop. Het aantal werknemers dat zich bezighoudt met het ruimen van sneeuw en ijs, is verdubbeld en bedraagt nu voor heel Duitsland ruim 20.000 mensen. Ze werken in ploegendiensten. Ook in de publieksvoorlichting is veel veranderd. Zoveel mogelijk personeel wordt de perrons opgestuurd om de reizigers te woord te staan. Anders dan in Nederland stelt een uniform in Duitsland nog iets voor. Het publiek bedaart zodra een perronwachter in zicht is. En Duitsers zijn gelatener in het accepteren van winters ongemak.