Hollandse winter: extase en irritatie

Terwijl de treinen ook vandaag met een aangepaste dienstregeling rijden, waren er in Friesland ook gematigd positieve berichten over een Elfstedentocht.

Nederland, Leeuwarden / Ljouwert, 06-02-2012 Persconferentie van de Vereniging der Friesche Elfsteden in het WTC Hotel in Leeuwarden. IJsmeester Jan Oostenbrug, voorzitter Wiebe Wieling en communicatiemedewerker Immie Jonkman staan de pers te woord over een mogelijke elfstedentocht. Foto: Laurens Aaij

Deze winter kent twee gezichten. Steeds meer schaatsliefhebbers verkeren in extase, terwijl treinreizigers al dagen mopperend staan te wachten op treinen die te laat of helemaal niet arriveren.

Zo ook vanochtend. Wiebe Wieling, de voorzitter van de Vereniging De Friesche Elf Steden, praatte in Leeuwarden de massaal toegestroomde pers bij over de staat van het ijs op de route, terwijl de treinen van de NS voor de vierde dag op rij volgens een aangepaste dienstregeling reden.

Wieling had een duidelijk bericht voor iedereen die smacht naar de Elfstedentocht: het ijs is voorlopig nog niet goed genoeg. Vooral de sterkte en de kwaliteit van het ijs in de Friese zuidwesthoek zijn op dit moment volstrekt onvoldoende.

Gisteravond kwamen de 22 rayonhoofden van de vereniging voor het eerst in vijftien jaar bijeen om te bespreken hoe de route tussen de Friese elf steden er na een week strenge vorst bij ligt. Het ijs boven de lijn Sneek-Bolsward is „prachtig dik en zwart”, aldus Wieling. De ijsdikte is er zo’n acht centimeter. Zelfs het ijs in Harlingen, meestal een probleem in het traject vanwege het brakke water, ontwikkelt zich goed. Overigens ligt nog nergens de vereiste ijsdikte van vijftien centimeter. Maar bij Balk, Stavoren en het Slotermeer tussen Woudsend en Sloten ligt niet alleen te weinig ijs, de kwaliteit ervan is slecht.

Toch klonk Wieling hoopvol. Het vriest de komende nachten nog flink in Friesland. De rayonhoofden komen woensdagavond opnieuw in Leeuwarden bijeen om de situatie te bespreken.

Over de situatie op het spoor zijn alle betrokkenen veel minder tevreden. Na een week vorst en de zware sneeuwval van vrijdag slagen de NS en ProRail er nog steeds niet in de treinen volgens de reguliere dienstregeling te laten rijden. Eén lichtpuntje: het lukte vanochtend grotendeels om de aangepaste, sobere dienstregeling aan te houden. In de Randstad rijden minder intercity’s. Ook moeten reizigers vaker overstappen en krijgen ze te maken met vollere treinen.

De NS weigert excuses aan te bieden voor het ongemak en legt de schuld voor de problemen bij ProRail, dat verantwoordelijk is voor het onderhoud van rails, wissels en bovenleidingen. ProRail heeft gisteren wel spijt betuigd voor de problemen.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD) wil van de NS en Prorail helderheid over de chaos op het spoor. De bewindsvrouw wil weten hoe het treinverkeer zowel vrijdag als zaterdag zo hevig ontregeld kon raken. Ze gaat ook experts uit Zwitserland vragen hoe daar wordt omgegaan met winters weer op het spoor.

Commentaar: pagina 2

In het nieuws: pagina 4-7