Chinese Luchtvaart negeert emissiehandel

Chinese luchtvaartmaatschappijen mogen niet deelnemen aan het handelssysteem voor emissierechten van de Europese Unie. Met dit besluit, dat vanochtend bekend werd, kiest de Chinese regering voor een harde confrontatie met Brussel.

Volgens het emissiehandelssysteem moeten vliegtuigen die landen en opstijgen van luchthavens in de Europese Unie over emissierechten beschikken. De EU heeft eerder gezegd luchtvaartmaatschappijen die weigeren aan het systeem mee te doen een boete op te leggen.

Volgens het Chinese persbureau Xinhua zal Peking „in afwachting van de verdere ontwikkelingen alle noodzakelijke maatregelen nemen om de belangen van Chinese burgers en bedrijven te beschermen”. De plaatsvervangend secretaris van de Chinese luchtvaartorganisatie denkt niet dat het tot een boycot van Chinese vliegtuigen zal komen. „Ik verwacht dat beide kanten opnieuw zullen onderhandelen en een oplossing zullen vinden”, aldus Chai Haibo.

Emissiehandel voor de luchtvaart werd in januari van dit jaar eenzijdig ingevoerd door Brussel. Aan die invoer gingen vijftien jaar van vruchteloze internationale onderhandelingen vooraf. Enkele grote luchtvaartmaatschappijen uit de Verenigde Staten hebben geprobeerd het systeem via het Europese Hof in Luxemburg tegen te houden. De Europese rechters oordeelden ecjter eind vorig jaar dat het systeem niet in strijd is met internationaal recht.

Eurocommissaris Connie Hedegaard (Klimaat) noemde emissiehandel voor de luchtvaart een rechtvaardig systeem. „Als sectoren als de energie, cement, bouw en staal moeten betalen voor hun CO2-uitstoot, waarom de luchtvaart dan niet”, aldus Hedegaard. „De luchtvaart is verantwoordelijk voor 3 procent van de wereldwijde uitstoot en het is een sector die snel groeit.”