Rauwe oerkreten

Met een prijs van ruim 214 mille is het niet echt een hebbedingetje. Maar wat is de Maserati GranCabrio Sport dan wel?

Een Maserati GranCabrio Sport bij Driessen Autogroep in Eindhoven. In de auto zit salesmanager Dick Lathouwers Lars van den Brink

Een cabriolet van Maserati. Dat is iets uit een boek van James Bond. In On her majesty’s secret service wordt ’s wereld bekendste geheim agent op huwelijksreis beschoten vanuit een open Maserati, bestuurd door zijn aartsvijand Ernst Stavro Blofeld. De kersverse bruid van 007, Tracy, legt bij de schietpartij het loodje. Aan die scène moest ik denken achter het stuur van de gloednieuwe Maserati GranCabrio Sport. Bestempelt zo’n verleden elke open Maserati tot een boevenwagen? Natuurlijk niet. Maar elke GranCabrio-bezitter zal het toch voor lief moeten nemen dat hij bij het uitstappen ietwat argwanend wordt aangekeken. Wat er schuil gaat achter die blikken is voer voor psychologen.

Voer voor autoliefhebbers zijn de cijfers die bij de Maserati horen. De toevoeging ‘Sport’ duidt op een krachtiger versie van de toch al niet misselijke GranCabrio. De verschillen tussen de ‘gewone’ en de Sport-cabrio zijn tamelijk gering; in vermogen scheelt het twee procent (450 in plaats van 440 pk), de topsnelheid verschilt twee hele kilometers per uur (283 om 285 km/uur) en voor de sprint naar 100 hoef je het ook al niet te doen: die is in de Sport precies ééntiende van een seconde korter.

Over die acceleratie doet trouwens een aardige anekdote de ronde; een toenemend aantal Maserati-rijders zou bij de fabriek hebben geklaagd dat ze bij het wegrijden na een verkeerslicht nogal gemakkelijk werden bijgehouden – ergo: voorbijgereden – door auto’s uit de categorie ‘hete hatchbacks’. Dat is niet ondenkbeeldig. Een standaard Volkswagen Golf R klaart het sprintje naar 100 km/uur in 5,7 seconden en bij Maserati vonden ze zes seconden wel voldoende. Er werden dus passende maatregelen genomen: de hoogst fijne 4,7 liter V8 werd de nieuwe instapmotor van de GranCabrio en van die machine is dus een iets sterkere Sport-versie verschenen.

Die doet zijn naam eer aan door al bij het starten een luide brul te geven. Het uitlaatgeluid is in standaard opstelling al bijzonder imposant, maar neemt met het toenemen van de snelheid allengs in heftigheid toe. Er is weinig mooiers dan met de kap naar beneden de Maserati door een tunnel te sturen en de akoestiek daar zijn werk te laten doen. De uitlaat kent ook nog een sportstand, waarbij de vlinderkleppen geheel open worden gezet en de Maserati een soort snerpend rauwe oerkreten uitstoot.

Achterbankje

Ergonomisch is het in de GranCabrio goed voor elkaar; zolang je althans voorin mag zitten. Het achterbankje is beduidend minder comfortabel. Zoals zo vaak met dit soort auto’s is het overdreven om te spreken van een vierzitter. Met 173 liter is de kofferruimte evenmin uitbundig. Maar laadruimte is dan ook zelden een sterk punt van auto’s uit de topsportklasse.

Het interieur is verzorgd, met soepel leer, mooie materialen op het dashboard en uiteraard het centraal geplaatste Maserati-klokje, dat eruit ziet als een ietwat groot uitgevallen horloge. Minder fraai zijn de werkelijk enorme peddels achter het stuur waarmee de zestrapsautomaat handmatig wordt bediend; ze hebben de vorm van een soort king size boemerangs en om onduidelijkheden te voorkomen is er in een kloek lettertype ‘UP’ en ‘DOWN’ op gezet. Dat mist elke vorm van elegantie.

Nodig is dat met de hand schakelen sowieso niet, want de automaat doet zijn werk voortreffelijk. Bij een brute schop op het gaspedaal schakelt de bak soms wel twee versnellingen terug en dat doet de toch twee ton zware auto naar voren schieten als een steen uit een katapult. Het navigatiesysteem lijkt wat traag te reageren maar, constateerde een meerijdende vriendin: „Misschien is de auto wel te snel.”

Tot slot: mocht u aanschaf van een Maserati overwegen, dat kan momenteel alleen bij dealers in Eindhoven en Enschede. De derde dealer, Hessing, ging onlangs failliet. De firma Louwman, die de Hessing-activiteiten overnam, onderhandelt nog over een volledig Maserati-dealerschap, maar zegt al wel Maserati’s te kunnen onderhouden.