Meeliften op het succes van Facebook

Apps – software van derden – en advertenties bepalen samen de economie op Facebook. De kosten voor een advertentie: tussen de 25 cent en een euro per klik.

Via Facebook een seksspeeltje cadeau doen aan een van je vrienden is prima, maar pornografisch materiaal is uit den boze. Toepassingen ontwerpen die verwijzen naar concurrerende sociale platforms? Begin er niet aan, ze worden verwijderd.

Wie de lijst met Facebook-restricties voor adverteerders en applicatieontwikkelaars bekijkt, komt opvallende zaken tegen. Het weerhield Erwin van Kralingen er niet van om drie maanden geleden de cadeau-applicatie Kudoo te lanceren.

Het idee is simpel: zoek een cadeau uit in de online-winkel van Kudoo, betaal en het bedrijf plaatst een bericht op de Facebookpagina van de desbetreffende vriend of vriendin dat het geschenk klaar staat. Lucratieve business voor Kudoo, en voor Facebook zelf.

„Wij ontvangen van de merken die we aanbieden 15 procent commissie op elk geschenk dat wordt gegeven”, zegt Van Kralingen. „Voor het feit dat we via Facebook geld verdienen met deze applicatie hoeven we niets te betalen. Wel moet er natuurlijk geadverteerd worden, want je moet gebruikers in aanraking laten komen met onze applicatie.”

Daar zit de winst voor Facebook. Gebruikers zien aan de rechterkant van hun profiel een balk met advertenties lopen, met daarin allerlei merken. Hou je van voetbal? Grote kans dat sportmerken opduiken. Heb je op je profiel ingevuld dat je vrijgezel bent? De datingsites zijn nooit ver weg. En wie een cadeau wil geven via Facebook, moet weten dat die mogelijkheid bestaat. Dus moet Kudoo adverteren.

Bij Facebook betaal je per muisklik – de gebruiker moet dus op de advertentie geklikt hebben. Hoe vaker een bepaalde bedrijfspagina of applicatie wordt geopend, hoe meer dit oplevert voor het bedrijf van Zuckerberg. „De prijzen per klik variëren tussen 25 cent en een hele euro”, zegt Van Kralingen. „We betalen per maand tot een maximum van 5.000 euro.”

De grootste gebruikersgroep van Facebook is tussen de 19 en 34 jaar oud, precies de groep waarop ook Durex haar nieuwste campagne Telling Smiles richt. Te herkennen aan een glimlachende jonge vrouw aan de rechterkant van het scherm. Het idee: mensen met een speciale glimlach voelen zich prettig doordat ze Durex-producten hebben gebruikt. Wie de mooiste glimlach naar de fanpagina van Durex stuurt, wint een weekend in Parijs.

„Het adverteren kost Durex 55 tot 95 eurocent per klik, afhankelijk van de populariteit van een advertentie en de doelgroep”, zegt een woordvoerder van MEC, het mediabureau dat de campagnes uitzet voor de condoomfabrikant. „We richten ons op een doelgroep die in grote getale op Facebook zit. De ruimte op hun profiel is schaars, dat drijft de prijs op.”

Toch maken bedrijven graag gebruik van de advertentieruimte die Facebook hen biedt. „Als wij adverteren via Facebook, kunnen we precies selecteren wie deze advertentie onder ogen krijgt”, zegt de MEC-woordvoerder. „Durex richt zich zowel op mensen met een relatie als vrijgezellen. Maar bijvoorbeeld datingsites kunnen heel specifiek adverteren voor singles.”

Zowel Durex als Kudoo zijn erg terughoudend in het uitventen van de database met gebruikgegevens, zeggen de bedrijven. „Daar is nog een grote groei te bereiken. Hoe gerichter je kunt adverteren, hoe beter”, zegt Van Kralingen van Kudoo. „Het zou voor ons interessant kunnen zijn om te kunnen zien wanneer gebruikers jarig zijn zodat vrienden erop geattendeerd kunnen worden dat ze een cadeau moeten kopen. Maar we vragen altijd om toestemming, dat moet wel en ik zou het niet anders willen.”