‘Ik wil sexy herdefiniëren’

De minimalistische modeontwerper Rebekka Bay maakt nu ‘volwassen mode’ voor Bruuns Bazaar. ‘Veel laten zien is niet meer modern.’

Voorjaarscollectie 2012 Bruuns Bazaar

Als bij een bekend luxehuis als Dior een nieuwe hoofdontwerper aantreedt, is dat wereldnieuws. Personeelswisselingen in de betaalbare confectie blijven voor de buitenwereld meestal onopgemerkt, al was het maar omdat de ontwerpers er meestal anoniem blijven.

Maar ook daar zijn opzienbarende transfers. Zoals de recente overstap van Rebekka Bay, voorheen creative director van de minimalistische keten Cos, naar Bruuns Bazaar, een Deens merk waarvan de hippie-de-luxe stijl in de jaren negentig en het begin van dit millennium erg in trek was, maar dat de laatste jaren een beetje van de radar was verdwenen.

Bays grafische, droge Cos-handschrift is nog duidelijk te herkennen in de selectie uit de zomercollectie die bij het Nederlandse pr-bureau van Bruuns Bazaar hangt. „Ik werk meer met zijdes, het is soms net wat vrouwelijker”, zegt ze, terwijl ze een mouwloze tuniek met een bovenkant van oranje gewassen zijde en een onderkant van blauwe katoen (verkoopprijs: 179 euro) uit het rek pakt. „Maar ik ben natuurlijk niet opeens veranderd van esthetiek omdat ik bij een ander bedrijf zit.”

Onontgonnen gebied

De 42-jarige Bay is Deens, na haar modeopleiding ging ze naar Londen om te werken als trendforecaster. Cos, onderdeel van H&M, was het eerste merk waarvoor ze daadwerkelijk ontwierp. „We begonnen in 2007 met tien eigen winkels en dat vond ik al een heleboel. Toen werden het er vijftien, en dacht ik: waar stopt dit? Tegen de tijd dat ik wegging waren het er 34. Ik realiseerde me dat ik misschien niet de juiste persoon ben voor zo’n groot bedrijf. Ik wil mooie producten maken, en ik wil graag dat de mensen ze ook dragen. Maar als je echt groot wordt, moet je ervoor zorgen dat er voor iedereen iets in de collectie zit. Daar is mijn smaak te uitgesproken voor.”

Bruuns Bazaar, in 1995 opgericht door de broers Teis en Björn Bruun, was niet het enige merk dat haar benaderde, zegt ze. „Maar het was een kans om weer in Denemarken te werken. En ik had een band met het merk: vroeger vond ik het heel cool. Het is interessanter om naar een bedrijf te gaan waarmee het niet zo goed gaat.”

Net als voor Cos richt Bay zich bij Bruuns Bazaar op mode die niet alleen geschikt is voor tieners, twintigers en vroege dertigers. Met name voor vrouwen is dat een onontgonnen gebied, zegt ze. „Salesmensen vertellen je altijd dat volwassen vrouwen heel vrouwelijke mode willen, met veel decolleté. Sexy, heet dat. Maar ik voel me helemaal niet sexy als ik veel laat zien. Het is ook niet meer modern. Ik wil sexy herdefiniëren. Als je jong bent, kun je er heel slordig bijlopen, en dat ziet er dan nog goed uit. Dat werkt niet meer als je ouder bent. Het gaat dan om een perfecte schouderinzet, een mooie heuplijn. Polsen en enkels, die vind ik heel sexy, en die zijn bij bijna iedere vrouw mooi. Mannenkleren voor vrouwen: ook supersexy.”

Als kleren voor volwassen vrouwen niet sexy zijn, hebben ze vaak een ander probleem, zegt Bay. „Volwassen mode zit overal tussenin, en daarom is het vaak niks. Als ik een broek maak met een smalle pijp, dan is het meteen een heel smalle pijp. Een groot shirt moet ook echt een groot shirt zijn, vind ik.”

Toen Bay begon bij Cos, kreeg ze vaak te horen dat haar stijl nooit zou aanslaan bij een groot publiek. Inmiddels is minimalistische mode een hit, niet in het minst dankzij het Franse modehuis Céline, dat sinds 2008 wordt geleid door Phoebe Philo.Heeft de voormalig trendwatcher enig idee waarom minimalisme juist nu zo aanslaat? „Alles is zo onzeker nu. En mensen willen een beetje meer verantwoordelijkheid voor het milieu nemen. Deze stijl suggereert dat je met minder toe kan, en dat je meer plezier van je kledingstuk hebt.”

Is het niet een droom van haar om te werken voor een chic designermerk? Bruuns Bazaar is net wat duurder dan Cos, maar nog altijd betaalbaar en dat vereist nu eenmaal compromissen. „Ik voel me wel thuis in het middensegment. Ik sprak een keer iemand uit het ontwerpteam van Phoebe Philo. ‘Ik maak kleren die ik zelf niet kan betalen’, zei zij. Ik houd van echte kleren en echte mensen; ik wil mijn vrienden, mijn moeder en jou kleden.”

En dat mooie, blauwe katoenen overhemd dat Bay vandaag draagt, komt dat uit haar eigen collecties? Ze lacht: „Eh, dat is van Céline.”

    • Milou van Rossum