Geen intercity’s meer rond Utrecht vandaag - Schultz wil opheldering

Haarlem-Amsterdam 3-2-2012 Er moet in de eerste klas gestaan worden in verband met uitgevallen treinen door de sneeuwval Foto NRC H'Blad Maurice Boyer Treinen die nog wel rijden zitten veelal vol. Dat zaten zij gisteren ook, zoals op het traject Amsterdam-Haarlem. Foto NRC Handelsblad / Maurice Boyer

Van en naar Utrecht rijden vandaag de hele dag geen intercity’s meer. In plaats daarvan worden zogeheten pendeldiensten ingezet naar omliggende stations. Zo hopen de NS en Prorail de problemen op het spoor rond het belangrijke knooppunt wat te verlichten.

In de rest van Nederland blijft de gewone dienstregeling van kracht.

Net als vrijdag ontstonden ook zaterdag problemen op het spoor door het winterse weer. Dit keer speelden ijsbrokken in de wissels en ijsvorming op de bovenleidingen voor problemen.

Minister Schultz wil uitleg over problemen treinverkeer

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur wil opheldering van de NS en ProRail over de chaos op het spoor vanwege het winterse weer. De minister wil weten waarom gemaakte afspraken over het voorkomen van treinvertragingen bij slecht weer niet worden nagekomen.

Schultz gaat ook de hulp inschakelen van Zwitserland. Dat land heeft veel ervaring met de combinatie treinen en sneeuw.

Schultz kan de problemen nog wel voorstellen, maar heeft minder begrip voor de slechte communicatie. Ook snapt ze niet waarom de NS niet eerder op een winterschema is overgegaan, zegt ze tegen de NOS.

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil een spoeddebat met Schultz over de spoorchaos.

Morgen en maandag ook nog minder intercity’s

De NS rijdt ook morgen en maandag nog met een aangepaste dienstregeling. Op beide dagen rijden er minder intercity’s. De sprinters rijden wel zoveel mogelijk normaal. Dat hebben de NS en Prorail vandaag laten weten.

Met name in de Randstad en in de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel zullen er minder intercity’s rijden. Met de aangepaste dienstregeling hopen NS en Prorail de infrastructuur te ontzien. “Als je minder rijdt, kan er ook minder fout gaan”, aldus een woordvoerder.

De treinen die maandag in de spits rijden worden zo lang mogelijk gemaakt, om het maximaal aantal reizigers te kunnen vervoeren. Door de reizigers vooraf te informeren over de uitval van treinen hoopt de NS chaos op de stations te kunnen voorkomen.