Dingdong. Een trein naar Breukelen op spoor 7!

En weer raakt bij de eerste sneeuwval het treinverkeer ontwricht. Op station Utrecht Centraal wachten mensen vrijdagavond vier tot vijf uur op hun (ski-)trein. Kamerleden eisen opheldering van ProRail en NS.

Nederland, Amsterdam, 03-02-2012 Problemen op de weg door sneeuwval. De ringweg rond Amsterdam de A10 staat bijna helemaal stil door de grote hoeveelheden sneeuw op de weg. foto: Bram Budel Bram Budel

Tot na middernacht duurde vrijdag de chaos op het spoor in de Randstad. Op Utrecht CS is de stationshal de hele avond afgeladen vol. Alle mogelijke zitplaatsen zijn bezet, tot en met een leeg ‘huisje’ voor gratis kranten, waarin een jongen zich opvouwt rond zijn smartphone. Lopen wordt schuifelen en wurmen. Eindeloze rijen voor de kiosken, waar gratis koffie en thee verkrijgbaar is „voor het ongemak”. En overal lege bekertjes.

Vanaf het eind van de middag lag het treinverkeer rond Utrecht grotendeels plat. Volgens spoorbeheerder ProRail ontstonden de problemen door ijsklompen op wissels waartegen de wisselverwarming niet bestand bleek. Verder bleven twee treinen in Utrecht staan omdat de machinisten op andere treinen ingedeeld bleken. Door de stagnatie in Utrecht kwam ook het treinverkeer in Amsterdam tot stilstand.

De NS zet in op informatieverstrekking, zegt directeur Bert Meerstadt op het Journaal, hoewel de website van NS een groot deel van de dag niet functioneert. Op Utrecht CS is het elektronische bord voor de treintijden leeg. „Wij zullen de treinen die wél rijden omroepen”, belooft de kalme stem van de omroepster. Maar vaak gaat de omgeroepen informatie alleen maar over informatie. „No trains to Schiphol Airport. Listen to the announcements.”

Matti Zuiderwijk (42) uit Delft is onderweg naar Wörgl, Oostenrijk, voor een weekje skiën. Hij is om half vier ’s middags vertrokken om ’s avonds om kwart voor acht in Utrecht de trein te halen. De NS verstrekte ook hem tot nu toe veel informatie, vertelt hij. In Den Haag kreeg hij te horen dat er geen treinen reden naar Utrecht en dat hij over Rotterdam moest. In Rotterdam kreeg hij te horen dat er geen treinen reden naar Utrecht en dat hij over Den Haag moest. Dat advies sloeg hij toch maar in de wind. Met verschillende stoptreinen kwam hij in Utrecht aan. Nu wacht hij nog op de Alpen Expres.

Vier oudere vrouwen op krukken komen de lift uit op spoor 12, waar de Alpen Expres wordt verwacht. Ze komen uit de gemeente Westland. „Wij gaan genieten van de sneeuw.” De trein moet uit Amsterdam komen, weten ze, waar al uren geen enkele trein vandaan komt. Toch hebben ze er vertrouwen in. „Dit is een Duitse trein”, zegt een vrouw van 67 met felrode lippenstift. „Die doen het beter.” Maar ook de Alpen Expres ontkomt niet aan uren vertraging.

Medewerkers van het NS-hoofdkantoor, die op avonden als deze in hun vrije tijd het publiek te woord staan, dragen blauwe hesjes. „Ik sprak net iemand uit het crisisoverleg”, zegt een van hen rond half acht. „Ze hopen dat het treinverkeer met Amsterdam rond acht uur weer op gang komt.” Die hoop blijkt ijdel. „Amsterdam is een drama”, vertelt een ander blauw hesje een uur later. „Overal rijdt nog wel iets heen, maar niet naar Amsterdam.”

Een vrouw in een blauw hesje vraagt aan een vrouw in een fluorescerend geel hesje, ook NS, wat ze mensen moet aanraden die naar Amsterdam willen. „Naar Leiden”, zegt het gele hesje stellig. „Leiden-Amsterdam rijdt. Of naar Amersfoort. Dat rijdt ook, maar met vertraging.”

Een ander geel hesje, van de ene op de andere voet wippend wegens de kou: „Ik weet niet hoe ver je vanuit Leiden kunt komen tot Amsterdam.” Weer een andere NS-medewerker raadt Amsterdam-reizigers aarzelend aan via Woerden te gaan. „De sprinter Woerden-Amsterdam heeft tot nu toe in elk geval gereden.”

Dingdong. Een trein naar Breukelen op spoor 7! Een stroom mensen begint zich door de massa heen te bewegen. Snel gaat dat niet. Een 47-jarige vrouw uit Breukelen ziet op spoor 7 nog net de deuren dichtgaan van de lang niet volle sprinter. Daar gaat hij. Uren gewacht, trein gemist.

    • Joke Mat