Reders verdubbelen prijs containervervoer

In this handout photo released by the Port of Antwerp, The Edith Maersk is seen docked in Antwerp, Belgium on Saturday, Jan. 14, 2012. The Edith Maersk is an E-class ship. She, together with her 7 sisters (Ebba, Eleonora, Elly, Emma, Estelle, Eugene and Evelyn), is the largest container ship in the world. The ship is is 397 meters (1,302 feet) long and 56 meters (183 feet) wide, and has a capacity to carry 15.000 containers. (AP Photo/HO) AP

Steven Derix

De verladersorganisatie EVO slaat alarm over de scherpe prijsverhogingen die de grote rederijen vrijwel tegelijkertijd hebben doorgevoerd op de belangrijke zeeroute tussen Zuid-Oost Azië en Noordwest-Europa. Volgens de EVO is er mogelijk sprake van verboden prijsafspraken.

In de afgelopen weken hebben belangrijke rederijen als Maersk, Hapag-Lloyd en de combinatie CSM en CMA-CGM kort na elkaar grote prijsverhogingen aangekondigd, tot bijna 100 procent van het huidige tarief. Ook andere reders hebben hun prijzen vrijwel verdubbeld. Deze reders hebben samen ruim 60 procent van de containermarkt tussen Azië en Europa in handen.

EVO, de belangenbehartiger van ongeveer 20.000 Nederlandse bedrijven die afhankelijk zijn van logistiek, vindt de timing van de prijsverhogingen verdacht. „Ik kan natuurlijk niets bewijzen”, zegt beleidsadviseur Marco Wiesehahn. „Maar het is op zijn minst opmerkelijk dat de belangrijkste reders tegelijkertijd de prijzen zó hoog opschroeven.”

De prijsverhogingen van de rederijen gaan lijnrecht in tegen de trend in de markt, waar de afgelopen jaren sprake was van een harde prijzenslag. Medio 2010 kostte het vervoer van een 20-voetscontainer vanuit Shanghai naar Rotterdam nog meer dan 1.500 dollar, inmiddels is dat tarief gezakt tot zo’n 800 dollar. Met de prijsverhogingen die nu zijn afgekondigd, ligt de prijs in één klap weer op het niveau van anderhalf jaar geleden.

Volgens Marco Wiesehahn van de EVO is de prijsverhoging in de huidige markt niet te verklaren. „De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe schepen besteld. Nu de wereldhandel terugloopt is er sprake van een enorme overcapaciteit. Als rederijen in zo’n markt de prijzen juist verhogen, klopt er gewoon iets niet”.

Volgens de EVO is er voor bedrijven geen goedkoper alternatief voorhanden. „Kleinere reders zijn straks misschien goedkoper, maar kunnen niet de volumes leveren die onze klanten nodig hebben. De grote reders hebben de markt nu vastgezet op een hoger prijsniveau.”

Prijsafspraken tussen reders waren vroeger gebruikelijk, maar zijn sinds 2008 door de Europese Unie verboden. Buiten de EU, bijvoorbeeld op het containervervoer tussen Azië en de VS bestaan de zogheten conferences van rederijen nog steeds.

De EVO laat weten er vanuit te gaan dat Brussel ingrijpt, mocht er sprake zijn van overtreding van Europese regels.

Een woordvoerder van Maersk-Nederland ontkent dat er afspraken zijn gemaakt. Volgens de woordvoerder is het niet opmerkelijk dat de rederijen elkaars prijsverhogingen hebben gevolgd. „Reders houden elkaar altijd scherp in de gaten. Vergelijk het met tankstations, als u wil. En de afgelopen tijd lagen de tarieven zwaar onder de kostprijs. ”

De EVO erkent dat de prijzen laag waren. „Je vraagt je alleen af of rederijen de prijzen moeten verdubbelen om uit de kosten te komen”, zegt Marco Wiesehahn. „Maar de belangrijkste vraag is waarom ze dezelfde prijsverhoging doorvoeren.”