Vijf redenen om zo in te stappen

1 De online advertentiemarkt groeit

Terwijl Google miljarden verdient met advertenties bij de zoekresultaten van zijn zoekmachine, is Facebook in de VS de grootste aanbieder van advertenties bij gebruikersprofielen. De persoonlijke gegevens en berichten van de Facebook-leden en hun vrienden vormen de basis voor advertenties op maat.

Op dit moment draait Facebook nog in de eerste versnelling; de advertentiemogelijkheden zijn beperkt (drie varianten, waaronder de kleine vierkante ‘display ads’ en ‘gesponsorde verhalen’) en de profilering is nog niet erg nauwkeurig – alleen op basis van leeftijd, locatie en geslacht. Beleggers hopen dat Facebook omschakelt naar meer commercie, maar dan wel met veel specifiekere doelgroepen.

2 Het platform groeit

Zuckerbergs visie: Facebook creëert een nieuw ‘sociaal web’ bovenop het gewone internet. Twee miljoen websites gebruiken nu al de beroemde like-knop (‘vind ik leuk’), er zijn duizenden apps waar Facebook-deelnemers met elkaar gamen, chatten, video's kijken of muziek luisteren. Voor andere webdiensten en -sites is het makkelijk om mee te liften op de Facebook-structuur: je hebt met twee klikken een interactieve site gebouwd.

Een sociaal netwerk is een relatief veilige omgeving (als je ervan uitgaat dat Facebook zelf te vertrouwen is) omdat iedereen elkaar kent en geacht wordt zijn werkelijk identiteit te gebruiken. Dat maakt Facebook laagdrempelig, ook voor digibeten.

3 Facebook heeft talent

Met ongeveer 3.000 medewerkers en 800 miljoen ‘klanten’ is Facebook een efficiënt webbedrijf. De programmeurs komen vooral van concurrerende internetbedrijven – bijvoorbeeld Google. Ze zijn talentvol en geïnspireerd door Zuckerberg, die als übernerd begon en zich nog persoonlijk bemoeit met het ‘hacken’ (lees: slim programmeren). De grootste uitdaging is inzicht krijgen in de enorme stroom aan gebruikersgegevens. Wiskundige formules, filters en algoritmes moeten ervoor zorgen dat elke gebruiker alleen de relevante berichten van vrienden en adverteerders voorgeschoteld krijgt. Het gebouw van Facebook ademt ook nu nog de sfeer van een studententhuis, zonder de typisch Amerikaanse cubicles . Door de beursgang lijken veel medewerkers met een optieregeling op papier behoorlijk rijk.

4 Facebook is niet te stoppen

Facebook heeft een verslavende werking. Al kleunde het bedrijf herhaaldelijk mis met nieuwe functies die tot boze reacties leidden, het aantal gebruikers bleef groeien. Blijkbaar is afhaken moeilijk als al je vrienden wel bij hetzelfde sociale netwerk blijven plakken. Facebook is inmiddels al iets voorzichtiger geworden met het invoeren van al te grote verrassingen voor gebruikers. Zo werd de Timeline, een overzicht van al je belangrijke activiteiten op het netwerk, ver van tevoren aangekondigd. Als nieuwe functies slecht vallen, worden ze vaak bijgeschaafd. „We leren van boze gebruikers”, aldus Facebook.

5 Facebook vervangt bellen en sms’en

Facebook laat je niet alleen makkelijk informatie delen via het web, het verandert ook de bestaande communicatiemiddelen. Facebook is een van de populairste apps op de smartphone. Waarom zou je betaalde sms’jes versturen als je je Facebook-vrienden met een por of een berichtje kunt bereiken? Telecomproviders klagen al dat hun inkomsten dalen door WhatsApp, maar zeker ook door Facebook. Straks kun je ook op je mobiel je Facebook-vrienden bellen via Skype. Voor het sociale netwerk geeft de smartphone nog een interessante toevoeging: de locatie van honderden miljoenen gebruikers. Daar spelen veel adverteerders dolgraag op in.