Spielbergs War Horse ‘sentimenteel’ - lees hier alle recensies

Still uit de trailer van War Horse. Screenshot: Youtube.com

Vanaf vandaag draait Steven Spielbergs nieuwe film War Horse in de Nederlandse filmzalen. Lees hier de belangrijkste recensies.

De film, gebaseerd op het gelijknamige boek van Michael Morpugo uit 1982, speelt zich af in het Engelse Devon tegen de achtergrond van de Eerste Wereldoorlog, waar we de jonge Albert en zijn paard Joey leren kennen. Dan verkoopt Alberts vader het paard aan het leger, en zien we hoe het paard in Duitse en Franse handen valt. Bekijk de trailer van War Horse:

En wat vinden de recensenten ervan?

NRC Handelsblad: ‘Paardenleed in krachtige beeldende oorlogscinema’

NRC Handelsblad geeft de film drie van de vijf ballen en schrijft dat de belofte wordt ingelost:

“Spielberg gebruikt al zijn filmische finesse om de oorlog in beeld te brengen. Van zwiepende totaalshots van het modderige slagveld tot een close-up van een gewond paardenbeen. (…) Het is Spielberg ten voeten uit: tikje sentimenteel en zich bewust van de filmgeschiedenis - zijn vakmanschap imponeert als altijd.

Maar er is ook kritiek:

“Maar als vertelling hapert War Horse iets te vaak. Omdat Albert na de inleiding uit beeld verdwijnt en er steeds nieuwe personages opgevoerd worden, raakt de betrokkenheid versnipperd.”

Trouw: ‘Te mooi, te vet, te sentimenteel’

Dagblad Trouw schrijft dat de film het sentiment van de oude jeugdfilm oproept maar ook niet meer kwijtraakt:

“Tragisch hoe [het paard Joey] verstrikt raakt in het prikkeldraad. Ontroerend hoe hij wordt losgeknipt door twee soldaten uit tegenstrevende partijen die beide hun leven wagen. Maar het is te mooi, te vet, te sentimenteel.”

De Volkskrant: ‘Eenduidige kijk op mens, dier en oorlog’

De Volkskrant geeft de film drie sterren en noemt Spielbergs laatste epos “emotioneel oppervlakkig”:

“Disney volgens het boekje is de opening van War Horse. Gefilmd in het zachte technicolor van de jaren veertig en vijftig, en met muziek die elke dramatische wending netjes aankondigt. Vakkundig gemaakt, maar ook wat ingedut. Als de oorlog na veertig minuten eindelijk aanvangt, voelt dat als een opluchting: het gaat beginnen. (…) War Horse is Spielberg-drama op zijn sentimenteelst, met een eenduidige kijk op mens, dier en oorlog (goed, beter, slecht).”

Het Parool: ‘War Horse overtuigt niet - alles past keurig in de vakjes’

Het Parool is minder gecharmeerd van de film en deelt maar twee sterren uit:

“De beste scènes spelen zich af tussen de loopgraven (…). Toch overtuigt de film niet: hoofdrolspeler Jeremy Irvine, als de jongen die blijft geloven dat zijn paard nog leeft, is eenvoudig te vlak. En andere rollen, van veteraanacteurs, zijn net iets te standaard: de moeder ploetert, de landeigenaar is wreed, de boer ploegt voort, het kind is onschuldig. En zo past iedereen keurig in zijn vakje. Spielberg en zijn vaste cameraman Janusz Kaminski hebben met War Horse ook een ode aan de grote Amerikaanse filmregisseurs willen brengen, de mannen van de epische landschappen waarin de helden worstelen met de grote vragen over goed en kwaad.”

Volgens Het Parool blijft de film steken tussen een eerbetoon en de ambities:

“Er is allemaal weinig mis mee, behalve dit: het werkt niet. Ergens blijft War Horse steken tussen het eerbetoon aan grote regisseurs als John Ford, het kinderboek uit de jaren tachtig en de ambities om er een eigentijdse film over de menselijke conditie door de ogen van een paard van te maken. De grote emotionele apotheose komt weliswaar met tromgeroffel, maar Spielberg komt er niet mee weg.”

De Telegraaf: ‘Emotioneel epos’

De Telegraaf schrijft dat “de blik op Europa in War Horse soms doet denken aan een reisfolder”:

“De vergelijking met Lassie dringt zich op, maar dat doet zijn epische cinema toch tekort. Grootse landschappen à la John Ford, beklemmende slagveldscènes en het sfeervolle camerawerk van Janusz Kaminski tillen War Horse uit boven het soms wat naïeve sentiment van deze absolute tranentrekker.”

Morpugo’s boek is in 2007 ook bewerkt tot een toneelstuk voor het Britse The West End en het Amerikaanse Broadway:

In november 2011 vond er in New York een voorvertoning van de film plaats, waarbij regisseur Spielberg vragen beantwoordde:

Een impressie van de internationale recensies

In Engeland en de VS kwam de film al met kerst vorig jaar uit. De Britse krant The Guardian geeft de film maar twee sterren en omschrijft de film als “teleurstellend, gedwongen sentimenteel” en vindt dat de film een “raadselachtige, zielloze, kunstmatige look” heeft. Het Amerikaanse muziekblad Rolling Stone daarentegen geeft de film 3,5 ster en noemt de film aangrijpend, uit het hart gegrepen en fenomenaal gemaakt: “War Horse gets to you. It’s one from the heart.” The Hollywood Reporter meent dat Spielberg een sfeervol, tranentrekkend, zeer filmisch melodrama heeft afgeleverd. Kanttekening daarbij is dat de filmversie de ééndimensionaliteit nog meer benadrukt dan de toneelversie.

• Judith Laanen