Nederlandse Anne Bosman wint publieksprijs bij H&M Design Award

Vijftigduizend euro. Anne Bosman (23) had het wel kunnen gebruiken, met zijn ambities om zich aan te melden voor twee prestigieuze masteropleidingen in Londen, die beide een flinke som collegegeld rekenen. Het is de hoofdprijs van een nieuwe modeprijs: de H&M Design Award, een initiatief van de bekende Zweedse modeketen. Daarnaast krijgt de winnaar de

Een ontwerp uit de eindexamencollectie van Anne BosmanEen ontwerp uit de eindexamencollectie van Anne Bosman

Vijftigduizend euro. Anne Bosman (23) had het wel kunnen gebruiken, met zijn ambities om zich aan te melden voor twee prestigieuze masteropleidingen in Londen, die beide een flinke som collegegeld rekenen. Het is de hoofdprijs van een nieuwe modeprijs: de H&M Design Award, een initiatief van de bekende Zweedse modeketen. Daarnaast krijgt de winnaar de kans zijn ontwerpen te tonen tijdens de Stockholmse modeweek en zullen vijftien items uit die collectie verkocht worden bij H&M.

Een ontwerp van Anne BosmanEen ontwerp van Anne Bosman

Bosman studeerde afgelopen zomer cum laude af aan de mode-opleiding van ArtEZ in Arnhem. Tijdens zijn eindexamenshow bleek Margareta van den Bosch, creatief adviseur van H&M, in het publiek te zitten. Zij bekeek de eindexamenshows van de veertien beste mode-opleidingen in Europa, verspreid door Zweden, Groot-Brittannië, Duitsland, Denemarken, België en Nederland, en selecteerde in ieder land vijf favorieten.

Bosman, die met zijn afstudeercollectie ook al de finale van de Frans Molenaar Coutureprijs behaalde, werd vervolgens tot Nederlandse winnaar verkozen door een lokale vakjury. Zijn collectie bestaat uit grote, kimono-achtige jassen, met grafische, pastelkleurige prints. Opvallend zijn de gigantische rugzakken, die hij inspireerde op de tijd dat hij als basisschoolleerling rondliep met een fikse schooltas.

Bosman zegt gefrustreerd te zijn over hoe ingetogen mannen zich tegenwoordig kleden en hoopt terug te gaan naar de tijd van Lodewijk XIV, toen mannen zich minstens zo uitbundig aankleedden als vrouwen. „Ik verwacht niet dat iedereen volgend jaar op de fiets zit met een pak uit mijn collectie hoor, ik wil vooral laten zien dat het best wat extremer kan.” Van de zes finalisten is hij de jongste, de enige man en de enige met een herencollectie.

Een ontwerp van Anne BosmanEen ontwerp van Anne Bosman

Dinsdagavond, de avond voordat tijdens een show op de Mercedez Benz Fashion Week in Stockholm de winnaar bekendgemaakt zal worden, is Bosman allerminst zenuwachtig. De genomineerden presenteerden hun collecties weken geleden in Londen al aan de internationale jury, bestaande uit onder meer modejournalist Hillary Alexander, mode-ontwerper Christopher Kane en H&M’s hoofdontwerper Ann-Sofie Johansson. Bosman hoopt in elk geval op de publieksprijs, waarvoor de afgelopen week online stemmen uitgebracht konden worden. De avond voor de bekendmaking van de winnaar ligt hij met bijna 700 stemmen ver voor op zijn tegenstanders.

H&M werd de afgelopen paar jaar een stuk modieuzer. Het begon in 2004 toen H&M in samenwerking met Karl Lagerfeld een collectie ontwierp. Het was het begin van een jaarlijkse traditie: voor maart staat een collectie van het Italiaanse modehuis Marni in de planning. „Door die ontwerpsamenwerkingen is er een nieuw, modieuzer publiek op ons afgekomen”, zegt creatief adviseur Margareta van den Bosch, al 25 jaar in dienst bij H&M. De modeprijs past in dat streven.

„Daarnaast heeft H&M altijd al een band gehad met jonge ontwerpers”, zegt ze. De eindexamenshows van de veertien academies zijn niet willekeurig geselecteerd, maar worden al jaren door afgevaardigden van het Zweedse modehuis bezocht. „We zijn altijd op zoek naar jonge, talentvolle medewerkers.” Ook voor hun dertig stageplekken per jaar staat H&M in nauw contact met internationale mode-opleidingen.

Een ontwerp van Anne BosmanEen ontwerp van Anne Bosman

„Dat de grootste speler in de Zweedse modewereld aandacht schenkt aan jong talent is heel bijzonder”, zegt Esther Coppoolse, chef mode van de Nederlandse ELLE en lid van het Nederlandse jurypanel dat Bosman selecteerde. „H&M heeft een gigantisch bereik. Met hun ontwerpsamenwerkingen maken ze grote modenamen beschikbaar voor een groot publiek en nu schenken ze nog onbekende ontwerpers een groot podium. Dat past heel erg bij de democratische mode-ethiek van H&M.”

De beslissende show vond gisteren plaats in een grote tent in de Kungsträdgården (‘koningstuin’), één van de locaties van de Zweedse modeweek. Bij binnenkomst ligt de grote ontknoping al klaar op de klapstoeltjes: een folder waarin beschreven staat dat Stine Riis de winnaar is en nu haar collectie zal tonen middels een catwalkshow. Een prijsuitreiking is er niet.

De Deense Riis (28), afgestudeerd aan het London College of Fashion, ontwierp een grafische collectie bestaande uit strak gesneden jurken, rokken en blouses waarin contrasterende materialen als leer, bont, wol en metaalachtige glansstoffen met elkaar gecombineerd worden. Zelf omschrijft Riis het als „sobere, futuristische elegantie”. De jury roemt haar „moderne, volwassen collectie vol energie en excellence.”

Tien minuten nadat het eerste model de catwalk betrad, is de show al weer afgelopen. De lichten gaan aan, het publiek stroomt richting de uitgang. En die publieksprijs dan?

Even later valt op de website te lezen dat die naar Bosman gaat. Hij kan direct zijn koffers weer pakken, want de prijs houdt in dat hij nu een maand lang stage mag lopen bij de jonge ontwerper Christopher Kane in Londen. Wanneer, wat hij er gaat doen en of hij ervoor betaald krijgt, hoort hij later nog.

Fotografie: Peter Stigter