... of een man met nieuwe kansen?

Vijftiger Matt King woont op Hawaï. Ook daar hebben de mensen zorgen.

Filmrecensent

Alexander Payne is een meester in het bespelen van verschillende registers, meestal komedie en drama. Zijn personages zijn meestal cynisch en gedesillusioneerd, maar ontdekken door op reis te gaan alsnog de zin van het leven. En die zit vaak in kleinere dingen dan ze dachten. The Descendants (De afstammelingen) past in dit plaatje, al is het geen film over een midlifecrisis, zoals hier en daar al te gemakkelijk is geconstateerd, maar eerder over het omgaan met tegenslag. Het verhaal speelt zich af op Hawaï. Hoofdpersoon Matt King (George Clooney) woont er al vele jaren en is, samen met zijn familie, erfgenaam van een aantal historische en idyllische locaties op het eiland. In de voice-over vertelt hij over zijn leven en wijst hij de kijker erop dat Hawaï geen paradijs is, maar ook gewoon een plek waar mensen hard werken en zorgen hebben.

Hijzelf heeft ook veel zorgen: zijn vrouw ligt in coma na een bootongeluk, zijn jongste dochter Scottie gedraagt zich vreemd op school en zijn zeventienjarige dochter Alex experimenteert wat al te gretig met drank, drugs en jongens. Als hij het bericht krijgt dat zijn vrouw nooit meer uit haar coma zal ontwaken en bovendien een minnaar bleek te hebben, wordt zijn misère nog groter. Met zijn dochters gaat hij op zoek naar de identiteit van de minnaar, een uiteindelijk helende reis over de eilanden. Ondertussen moet hij ook besluiten of hij familiegrond gaat verkopen aan een ontwikkelaar.

King sluit aan bij Paynes eerdere personages: een tobbende ploeteraar, ontevreden met zijn leven. Kings huwelijk was al jaren niet meer zo goed, maar hij kon het tij niet keren. En nu is het te laat. Payne en Clooney maken bijna een karikatuur van King, iemand om wie je besmuikt lacht: kijk hem nou eens met z’n iets te hoog opgetrokken chino-broeken, kleurige hawaïshirts en gebrek aan autoriteit. Om een scène waarin hij in een vreemde draf naar het huis van vrienden rent, kun je bijna niet anders dan hardop lachen. Maar langzaamaan vindt King zijn waardigheid en gevoel van eigenwaarde terug en aan het eind laat hij niet meer zo gemakkelijk over zich heen lopen.

Dit proces typeert de film. Zo krijgt een schijnbaar eendimensionaal bijpersonage, de blowende vriend van Alex, steeds meer diepte. Wat komisch is, wordt ontroerend en vice versa, een wisseling van toon die vaak zelfs binnen één scène plaatsvindt. Zelfs de eerst nog wat lullig klinkende authentiek Hawaïaanse muziek weet uiteindelijk te ontroeren.

The Descendants.

Regie: Alexander Payne. Met: George Clooney, Shailene Woodley, Amara Miller. ****