film

Le Havre

De nieuwste film van de Finse regisseur Aki Kaurismäki, Le Havre, is schaamteloos idealistisch. Schoenenpoetser Marcel Marx ontfermt zich in de Franse havenstad over een Afrikaans asielzoekertje dat naar Londen wil. Met hulp van zijn buurtgenoten zorgt hij ervoor dat dit plan ook ten uitvoer wordt gebracht. De film heeft Kaurismäki’s kenmerkende droge humor, een onderkoelde acteerstijl en wordt zoals altijd bij de Finse regisseur bevolkt door rokende kroegtijgers, begripvolle vrouwen en een tikje ontheemde bohemiens.

The Descendants

Matt King (George Clooney) heeft vele zorgen. Zijn vrouw ligt in coma, zijn jongste dochter gedraagt zich vreemd op school en zijn 17-jarige dochter Alex experimenteert met drank, drugs en jongens. Als hij het bericht krijgt dat zijn vrouw nooit meer uit haar coma zal ontwaken en bovendien een minnaar bleek te hebben, wordt zijn misère nog groter. Met zijn dochters gaat hij op zoek naar de minnaar, een uiteindelijk helende reis over de eilanden van Hawaï.

King is een personage dat direct aansluit bij eerdere hoofdpersonen in films van regisseur Alexander Payne: de schrijver Miles uit Sideways en de gepensioneerde Warren Schmidt in About Schmidt. Tobbende ploeteraars die ontevreden zijn met hun leven. Payne en Clooney maken bijna een karikatuur van King. Maar langzaamaan vindt King zijn waardigheid en gevoel van eigenwaarde terug en aan het eind laat hij niet meer zo gemakkelijk over zich heen lopen.

Dit proces typeert de hele film. Wat komisch is, wordt ontroerend en vice versa, een wisseling van toon die vaak zelfs binnen één scène gebeurt.

Les Géants

De broertjes Zak en Seth brengen een zomer door in het huis van hun overleden opa: hun moeder heeft ze daar met te weinig geld gedumpt. Hun vriendje Dany wordt mishandeld door zijn broer. Ze lummelen rond, stelen eten bij de buurman, roken wiet en joyriden in een oude brik. Tot het geld opraakt en ze hun huis verhuren aan Boeuf, een wietteler. Les Géants, dat zich afspeelt in een broeierige zomer in de Ardennen, gaat over dat punt waarop je van kind adolescent wordt.

De volwassen wereld dient zich louter aan in de vorm van dreiging en uitbuiting.

Once Upon a Time in Anatolia

Once Upon a Time in Anatolia begint in de nacht: drie auto’s rijden door de ongenaakbare heuvels van Turkije. Zij vervoeren een groep mannen die op zoek is naar een lijk. Twee verdachten van moord voeren ze mee, maar in het eentonige landschap van de nacht hebben die moeite de plek aan te wijzen waar zij hun slachtoffer hebben begraven.

Bijna drie uur duurt de nieuwe film van Nuri Bilge Ceylan, en ondanks het minimale gegeven zijn dat spannende uren. De regisseur slaagt erin een psychologisch en sociaal portret op te bouwen van deze provinciale gezagsdragers, die hun werk doen in een ontvolkte streek waar het leven elke kleur lijkt te ontberen.

War Horse

Er vloeit geen druppel bloed in War Horse, de nieuwe film van Steven Spielberg over een Brits paard dat in de Eerste Wereldoorlog aan het front moet vechten. Joey, zoals de vierbenige hoofdrolspeler heet, voert charges uit, rent dwars door loopgraven, springt over tanks en raakt uiteindelijk verstrikt in het prikkeldraad van no man’s land. Maar diepe vleeswonden of uiteenspattende lichaamsdelen krijgen we niet te zien. War Horse is vooral een kinderfilm. Dat levert grotendeels meeslepende cinema op, maar als vertelling hapert de film iets te vaak.