Facebook naar de beurs: 3 redenen om wél en vooral níet in te stappen

Facebook gaat dit jaar naar de beurs, zo maakte het 800 miljoen gebruikers tellende sociale netwerk gisteravond laat bekend. Het is de langverwachte bekroning van een internethype die vorig jaar al begon met de beursgang van LinkedIn en Groupon. Maar wordt Facebook werkelijk een ‘geldmachine’?

Facebook brengt vijf tot tien procent van haar aandelenkapitaal naar de beurs. Buitenkans of piramidespel? Foto AFP / Kimihiro Hoshino

Hè, hè, eindelijk gaat Facebook dan naar de beurs. Het is de langverwachte bekroning van een internethype die vorig jaar al begon met de beursgang van LinkedIn en Groupon. Maar wordt Facebook werkelijk een ‘geldmachine’?

Tech-redacteur en blogger van NRC Marc Hijink zet de kansen en risico’s op een rijtje: is het nou wel of niet slim om ‘in’ Facebook te stappen?

1: De online advertentiemarkt groeit
Terwijl Google miljarden verdient met advertenties bij de zoekresultaten van zijn zoekmachine, is Facebook in de VS de grootste aanbieder van advertenties bij gebruikersprofielen. De persoonlijke gegevens en berichten van de Facebook-leden en hun vrienden vormen de basis voor advertenties op maat.
Op dit moment draait Facebook nog in de eerste versnelling. Beleggers hopen dat Facebook omschakelt naar meer commercie, maar dan wel met veel specifiekere doelgroepen.

2: Het platform groeit
Zuckerbergs visie: Facebook creëert een nieuw ‘sociaal web’ bovenop het gewone internet. Twee miljoen websites gebruiken nu al de beroemde like-knop (‘vind ik leuk’), er zijn duizenden apps waar Facebook-deelnemers met elkaar gamen, chatten, video’s kijken of muziek luisteren. Voor andere webdiensten en -sites is het makkelijk om mee te liften op de Facebook-structuur: je hebt met twee klikken een interactieve site gebouwd.

3: Facebook vervangt bellen en sms’en
Facebook verandert de bestaande communicatiemiddelen en is een van de populairste apps op de smartphone. Waarom zou je betaalde sms’jes versturen als je je Facebook-vrienden met een por of een berichtje kunt bereiken? Telecomproviders klagen al dat hun inkomsten dalen door WhatsApp, maar zeker ook door Facebook. Straks kun je ook op je mobiel je Facebook-vrienden bellen via Skype.

1: De grootste winst is al vergeven
Een beursgang is het moment waarop de slimme investeerders vertrekken en het ‘domme geld’ arriveert. Want de grootste winst wordt gemaakt door vroege risico-investeerders. Deze beleggers hebben er baat bij zo veel mogelijk belangstelling te genereren voor de aandelen; dat levert hen straks meer geld op als ze hun belangen verkopen. De koersen van LinkedIn of Groupon zijn sinds de beursgang van die webbedrijven eerder dit jaar amper gestegen of zelfs gedaald.

2: Facebook heeft zijn groeispurt al achter de rug
Dat betekent dat de opbrengst per gebruiker hoger moet worden, oftewel: meer advertenties op je Facebook-pagina. Het is de vraag of gebruikers dat pikken. Ze klagen nu al regelmatig over privacyschendingen of ongevraagde wijzigingen aan het netwerk. De groei in de VS vlakt af, maar Facebook kan buiten de VS en Europa nog deelnemers winnen. In Azië, waar de helft van alle internetters woont, is Facebook niet overal populair en in China is het sociale netwerk verboden. De concurrentie van andere sociale netwerken groeit. Google+ ontwikkelt zich tot een serieus alternatief.

3: Gebruik van data van Facebookers gaat aan banden
Dat is het meest concrete gevaar voor Facebook. Kan het bijvoorbeeld daadwerkelijk gegevens wissen als gebruikers en/of overheden dat willen? In feite een onmogelijke opgave als je bedenkt hoe complex alle 800 miljoen Facebook-gebruikers via het web met elkaar verbonden zijn. In de praktijk worden zulke gegevens nu alleen verborgen voor de buitenwereld, maar blijven ze wel in de database staan.

    • Marc Hijink