En hierom laat je Facebook liggen

1 Het is een hype

Een beursgang is het moment waarop de slimme investeerders vertrekken en het ‘domme geld’ arriveert. Want de grootste winst wordt gemaakt door vroege risico-investeerders zoals Microsoft en Elevation, het beleggingsvehikel van onder meer U2-zanger Bono en John de Mol. Deze beleggers hebben er baat bij zo veel mogelijk belangstelling te genereren voor de aandelen; dat levert hen straks meer geld op als ze hun belangen verkopen. Op het toppunt van de vorige internethype, rondom de millenniumwisseling, gingen technologieaandelen velen malen over de kop, om vervolgens in rook op te gaan. Van zo’n zeepbel is nu nog geen sprake. De koersen van LinkedIn of Groupon zijn sinds de beursgang van die webbedrijven eerder dit jaar amper gestegen of zelfs gedaald.

2 Sociale netwerken zijn link

Aandeelhouders willen Facebook zien groeien terwijl het zijn groeispurt al achter de rug heeft. Dat betekent dat de opbrengst per gebruiker hoger moet worden, oftewel: meer advertenties op je Facebook-pagina. Het is de vraag of gebruikers dat pikken. Ze klagen nu al regelmatig over privacyschendingen of ongevraagde wijzigingen aan het netwerk, zoals frictionless sharing dat je online activiteiten binnen Facebook doorstuurt naar je vrienden.

De groei in de VS vlakt af, maar Facebook kan buiten de VS en Europa nog deelnemers winnen. Om internationaal te slagen zal het beleid aangepast moeten worden – Twitter doet het ook door per land tweets te gaan filteren. In Azië, waar de helft van alle internetters woont, is Facebook niet overal populair en in China is het sociale netwerk verboden.

De concurrentie van andere sociale netwerken groeit. Google+ ontwikkelt zich tot een serieus alternatief.

3 De database gaat aan banden

Het meest concrete gevaar voor Facebook: de strengere eisen die overheden stellen aan de manier waarop het sociale netwerk de data van zijn deelnemers bewaart en gebruikt.

Facebook moet bijvoorbeeld daadwerkelijk gegevens wissen als de gebruiker dat wil – in feite een onmogelijke opgave als je bedenkt hoe complex alle 800 miljoen Facebook-gebruikers via het web met elkaar verbonden zijn. In de praktijk worden zulke gegevens nu alleen verborgen voor de buitenwereld, maar blijven ze wel in de database staan.

Facebook ging regelmatig te ver bij het hengelen naar data en probeert nu schoon schip te maken. Het bedrijf maakt afspraken met de Amerikaanse en Europese privacyautoriteiten, maar moet zijn systemen aanpassen en controles toestaan.

4 Nog meer advertenties?

Advertenties op maat zijn de heilige graal van de moderne interneteconomie. Analisten wijzen erop dat intensief adverteren op Facebook zich nog moet bewijzen. De commerciële mededelingen maken onderdeel uit van een overdosis informatie – en nu al bezwijken de Facebook-pagina’s onder alle meldingen van vrienden.

5 Blijft Zuck de baas?

Mark Zuckerberg is degene die Facebook groot maakte en veel respect geniet in de technologiewereld. Maar is hij ook degene die kritische aandeelhouders te woord kan staan en vragen over nieuwe functies of winstcijfers met charme weet te pareren? Spreken in het openbaar is duidelijk niet zijn hobby. Aan de andere kant heeft ‘Zuck’ wel een inspirerende visie over het sociale web. Wie weet kiest Facebook voor een Google-constructie, waarbij de beide oprichters de dagelijkse leiding van het bedrijf de eerste jaren over lieten aan een topman, Eric Schmidt. In het geval van Facebook zou dat bijvoorbeeld Sheryl Sandberg kunnen zijn.