Beelden aan Zee

Moderne en hedendaagse beeldhouwkunst, Scheveningen. Inl. beeldenaanzee.nlSubsidie Geen Inkomsten Kaartverkoop: 450.000 euro, sponsors/fondsen/bedrijven 600.000, particulieren 215.000, winkel/café: 315.000. In dienst 7 mensen, 5 fte. 180 vrijwilligers.Exposities 9Bezoekers 63.000

Museum Beelden aan Zee is in 1994 opgericht door ‘verzamelechtpaar’ Theo en Lida Scholten. Het museum is gehuisvest in de duinen van Scheveningen in een door architect Wim Quist ontworpen gebouw. Als particulier museum krijgt het geen subsidie. Het wordt, volgens directeur Jan Teeuwisse, „gedragen” door 180 vrijwilligers, van wie 95 procent vrouw. Ook Lida Scholten werkt er als vrijwilliger, twee van haar kinderen zitten in het bestuur. Theo Scholten is in 2005 overleden.

Deze week opende de expositie Jacques Lipchitz, de collectie van het Israel Museum Jerusalem: 75 bronzen sculpturen van de in 1973 overleden Frans-Amerikaanse beeldhouwer. In de zomer organiseert het museum Den Haag Onder de hemel – beeldhouwkunst uit Zuid-Afrika op zowel het Lange Voorhout als in het museum. In april wordt de beeldentuin Sprookjesbeelden aan Zee van Tom Otterness aan de vernieuwde boulevard heropend.

Omdat het museum geen subsidie ontvangt, wordt het niet direct geraakt door de bezuinigingen. Maar het merkt wel dat de concurrentie heviger wordt. Bovendien merkt de directie dat de economische crisis bedrijven voorzichtig maakt in het ondersteunen van culturele instellingen.

De eerste acht jaar heeft het, toen nog geheel door vrijwilligers bemande, museum break-even gedraaid. Door de investering in de beeldentuin aan de boulevard, de groei van een professionele staf en een ambitieuzer tentoonstellingsprogramma, draait het nu verlies. Directeur Teeuwisse: „De tekorten van de afgelopen jaren worden gedekt uit het kleine vermogen van de moederstichting. Dat kan niet te lang duren. Alles is erop gericht binnen twee jaar op nul uit te komen.” Dat wil hij bereiken door jaarlijks 75.000 bezoekers te trekken, de verschillende kringen binnen de vriendenvereniging te laten groeien en een paar bedrijfssponsors aan het museum te verbinden.

Birgit Donker