Twee OV-kaarten? Geen doen!

Help@NRC.nl

Heeft u ook problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC.nl gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: ov-chipleed en de NRC-bezorging.

Schiedam, september 2007 Station met tourniquet, (Metro, OV chipkaart). Foto: Walter Herfst

Eerst maar eens goed nieuws. Naar aanleiding van onze vorige berichten over OV-chipnarigheid, wil Wouter Koersen „toch even melden” dat hij zijn geld wél direct terugkreeg van de Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM), nadat hij bij een overstap was vergeten om uit te checken. „Al met al vind ik die chipknip best onhandig, maar deze service was prima.”

Meer goed nieuws: na zijn klacht in de vorige Help@NRC kreeg René Braam een fijne brief van HTM: zijn OV-chipclaim (4,52 euro afgeschreven, maar de tram was kapot) wordt nu wel toegekend. Hulde, HTM!

Neemt niet weg dat er nog genoeg te klagen valt over de OV-chipkaart. Neem het droeve relaas van Welmoed Koch (79). Hij checkte per ongeluk in voor de metro met zijn NS-kaart en checkte uit met zijn GVB-kaart. „Dom, natuurlijk, maar ik had het niet gemerkt.”

Koch kreeg twee keer 4 euro boete en probeerde zijn geld terug te krijgen. Maar helaas, hij krijgt „geen cent terug”. Reden: Trans Link Systems (TLS, de uitbater van de OV-chipkaart) raadt uitdrukkelijk af om meer dan één OV-chipkaart te dragen. Wie dat wel doet „draagt zelf het risico”. „Nogal hard”, schrijft Koch.

Anita Hilhorst van TLS snapt het niet. „Dit is raar!”, zegt ze. „Wij adviseren inderdaad om maar één kaart te gebruiken, maar meneer zou gewoon zijn geld terug moeten krijgen.” Hilhorst gaat er achteraan, belooft ze vastberaden aan Help@NRC. „Ik ga uitzoeken wat hier misging.”