buzz

Acteurs kiezen ‘The Help’, regisseurs ‘The Artist’

In de maandenlange prijzenregen die voorafgaat aan de Oscars deden afgelopen weekeind vooral The Help en The Artist goede zaken. The Help, over blanke dames en hun zwarte dienstmeiden in Amerika’s diepe zuiden begin jaren zestig, won zondag drie van de vijf (film)acteerprijzen van acteursvakbond SAG. Het betreft de prijzen voor beste ensemble, actrice (Viola Davis) en vrouwelijke bijrol (Octavia Spencer). De uitslag lijkt slecht nieuws voor Meryl Streep en Michelle Williams, op dit moment favorieten voor de Oscar beste actrice voor hun vertolking van Margaret Thatcher en Marilyn Monroe. Acteurs vormen het grootste stemblok in de ruim zesduizend leden tellende Academy. Bij de mannen liet de Franse acteur Jean Dujardin (The Artist) onder meer George Clooney en Brad Pitt achter zich. Regisseur Hazanavicius van The Artist werd tot beste regisseur gekozen door zijn collega’s van regisseursgilde DGA.

Demi Moore vervangen

Sarah Jessica Parker (Sex and the City) vervangt Demi Moore als radicale feministische voorvrouw Gloria Steinem in Lovelace, de biopic die momenteel wordt opgenomen over Linda Lovelace, ster van de legendarische pornokomedie Deep Throat uit 1972. Moore (49) werd vorige week maandag in het ziekenhuis opgenomen. In een openbaar gemaakt telefoontje naar 911 meldt een vrouw vanuit haar huis in Beverly Hills dat Moore bewusteloos is en stuiptrekkingen vertoont nadat ze iets heeft gerookt dat geen marihuana is, maar „meer iets als wierrook” – wat in de tabloids tot intense speculatie heeft geleid over drugs variërend van lachgas tot het geestverruimende kruid salvia divinorum of legale marihuanavervangers. Moore is momenteel in een scheiding verwikkeld met echtgenoot Ashton Kutcher. George Clooney noemde het maandag „verontrustend” dat 911-tapes routineus openbaar worden gemaakt.

Academy stemt digitaal

Eind vorige week maakte The Academy bekend dat de ruim zesduizend leden vanaf volgend jaar via de computer stemmen, niet langer met briefjes. Het systeem wordt geleverd door het bedrijf Everyone Counts, onder toezicht van accountantskantoor PricewaterhouseCoopers. Een gewichtiger besluit dan het lijkt, want het Oscarseizoen kan zo flink bekort worden. En daarmee kan The Academy ook optreden tegen de wildgroei aan prijzengala's in het ‘Oscarseizoen’ die het Oscargala zelf zo langzamerhand tot een anticlimax maakt, schrijft Hollywood Reporter. Een bijkomend effect op de korte termijn is mogelijk verminderde invloed voor bejaarde leden van de Academy die niet met computers kunnen omgaan.

Mozesfilm van Spielberg?

Darren Aronofsky werkt aan een film over Noach, vermeend antisemiet Mel Gibson verbaasde de wereld toen hij onlangs aankondigde een film te maken over de joodse vrijheidsstrijder Judas Maccabeüs. En nu Spielberg? Volgens het doorgaans goed geïnformeerde blog Deadline zou hij na de ‘biopic’ Lincoln – nu in de montagekamer – in onderhandelingen zijn met Warner Bros over een biopic over Mozes. De film, werktitel Gods and Kings, zou Mozes niet zozeer als profeet, maar als krijgshaftig stamleider tonen – een soort Braveheart in de woestijn, met de Egyptenaren als Engelsen. Spielberg, magertjes bedeeld met Oscarnominaties voor zijn Kuifjefilm (1 nominatie) en oorlogsepos War Horse (zes, maar vooral in lichte categorieën), draait eerst nog Robopocalypse, waarin de mensen het aan de stok krijgen met machines die ditmaal de mensheid uit milieuoverwegingen willen uitroeien. Verwacht in december.

Michael Douglas-imitatie

De Australische minister van Verkeer Anthony Albanese heeft zijn excuses gemaakt omdat hij vorige week in een speech Michael Douglas plagieerde. In vrijwel gelijke woorden als Douglas in The American President (1995) verweet hij zijn liberale opponent Tony Abbot niet geïnteresseerd te zijn in het oplossen van problemen, maar in „two things only: making you afraid of it and telling you who’s to blame for it”. Albanese, die deze krachtige zinnen van scriptschrijver Aaron Sorkin met veel minder panache uitsprak dan Douglas, zei na de ontdekking dat hij verantwoordelijk was voor de speech en niemand anders de schuld wilde geven van het plagiaat – waarna hij beloofde zijn speechschrijver stevig toe te spreken maar niet te ontslaan.