Autoproductie model voor ontwikkeling van India

Tot nu toe heeft de economische ontwikkeling in de grootste democratie ter wereld zich vooral afgespeeld in de dienstensector en niet zozeer in de industrie. Maar India heeft behoefte aan evenwicht en autofabrikanten bieden een voorbeeld dat kan worden gevolgd.

De industriële sector vertegenwoordigt slechts 16 procent van het bruto binnenlands product van India. Dit moet toenemen als het land arbeidsplaatsen wil scheppen voor zijn omvangrijke bevolking. Maar dankzij de sterke binnenlandse vraag oefent India een grote aantrekkingskracht uit op autoconcerns uit de hele wereld. Zij helpen de sector nu mondiaal concurrerend te worden – met name als het gaat om kleine auto’s. De capaciteit zal naar verwachting stijgen van 4,8 miljoen eenheden in 2010 naar 12 miljoen eenheden in 2018, aldus Rothschild. India staat op het punt de op twee na grootste autoproducent ter wereld te worden en kan uitgroeien tot een belangrijk exportland.

Kleine auto’s nemen 70 procent van de binnenlandse markt voor hun rekening. En hoewel Tata en Mahindra voor een krachtige binnenlandse concurrentie zorgen, zijn de buitenlandse bedrijven dominant. De directe buitenlandse investeringen (FDI) in de auto-industrie zijn in 2011 met 48 procent gestegen naar 7,4 miljard dollar (5,7 miljard euro), aldus Ernst & Young. Alleen Suzuki heeft al een marktaandeel van 45 procent.

Omdat de FDI niet aan beperkingen onderhevig zijn, kunnen nieuwkomers de concurrentie bevorderen. En in tegenstelling tot het recente beleid op het gebied van de detailhandel hebben de overheden van de Indiase deelstaten buitenlandse autofabrikanten een warm onthaal bereid. In het zuiden en westen van India zijn speciale bedrijventerreinen ingericht. Deelstaten als Tamil Nadu en Gujarat bieden goedkope grond aan om investeerders te trekken.

Maar niet alleen de binnenlandse markt wakkert de groei aan. De export neemt nu al 15 procent van de productie voor zijn rekening, en veel firma’s hebben ambities om voor de internationale markt te gaan werken. Hyundai gebruikt India als mondiaal productiecentrum voor al zijn kleinere auto’s. Vorig jaar exporteerde het concern 247.000 auto’s vanuit het land – bijna twee maal zoveel als in 2007. Ford exporteert steeds meer Indiase auto's naar meer dan 50 landen. En Toyota zegt van plan te zijn in maart auto’s naar Zuid-Afrika te gaan exporteren, de eerste keer dat het concern in India gefabriceerde auto’s naar het buitenland zal verschepen.

Knelpunten in de infrastructuur, een tekort aan de benodigde vaardigheden en de traag werkende bureaucratie stellen de industriële ontwikkeling van India voor grote problemen. Maar nu de arbeidskosten in China stijgen, heeft India de kans marktaandeel te winnen. Met de autoproductie kan het land een formule hebben gevonden die kan worden gekopieerd.

Jeff Glekin

Vertaling Menno Grootveld