Weer geen stroom: R'dam eist uitleg

Er komt onafhankelijk onderzoek naar de recente stroomstoringen in Rotterdam. Dat is de uitkomst van overleg met netbeheerder Stedin, vanmorgen op het Rotterdamse stadhuis.

Wethouder Alexandra van Huffelen (D66) had het bedrijf op het matje geroepen nadat gistermiddag bij ongeveer 50.000 huishoudens in Rotterdam-West, Schiedam en Vlaardingen enkele uren de stroom was uitgevallen. Het is de derde stroomstoring in twee weken tijd.

Het defect zou volgens Stedin zijn ontstaan bij het vernieuwen van bedienings- en besturingsapparatuur in een hoogspanningsstation. Door de storing raakte het openbaar vervoer ernstig ontregeld. Trams stonden midden op de weg stil en blokkeerden het autoverkeer. Metro’s reden niet meer, treinen zeer onregelmatig. Vliegveld Rotterdam The Hague Airport schakelde over op noodstroom, net als verschillende ziekenhuizen in de regio.

Bij het terugschakelen naar het normale stroomnet ging het mis bij de Giessenbrug in de A20. De openstaande snelwegbrug kon niet meer sluiten. Het zorgde voor lange files bij Overschie.

Op 15 januari lag het Rotterdamse elektriciteitsnet ook al plat. Het noorden van de stad zat anderhalf uur zonder stroom door een kapotte kabel. Een week later viel bij 20.000 huishoudens de stroom uit. Daar lag de oorzaak bij een defect onderdeel in een transformatorstation. Die storing duurde ruim vijf uur.

Stedin ziet geen verband tussen de storingen en spreekt van een „ongelukkige samenloop van omstandigheden”. Volgens woordvoerder Peter Smit gaat het om „verschillende stroomnetwerken” en is het „echt toeval dat deze storingen zich allemaal in dezelfde stad voordoen”.

Een onafhankelijk instituut gaat nu uitzoeken of de netbeheerder gelijk heeft. Het onderzoek richt zich ook op de vraag of Stedin genoeg investeert in het netwerk en of in Rotterdam meer storingen plaatsvinden dan in de rest van het land.

Volgens woordvoerder Smit is dat zeker niet het geval. „Qua storingsminuten liggen we hier onder het landelijk gemiddelde. Stedin heeft misschien wel het beste net ter wereld.”

Ook de stroomuitval van gisteren is goed opgelost, meent de woordvoerder. „Die was in drie uur verholpen. Dat is heel snel.”

Toch biedt het bedrijf excuses aan voor de stroomuitval. Smit: „Dat doen wij voor iedere storing. Want voor bewoners is dit natuurlijk heel vervelend. Vooral als het zo koud is als nu.”