Schilder blijkt ook een dader

Het uur van de wolf: Painful paintingNed. 2, 23.00 - 00.00 uur

In Sierra Leone speelden kindsoldaten tijdens de burgeroorlog een spelletje, Boy or Girl. Als ze op straat een zwangere vrouw zagen, sloten ze een weddenschap af: meisje of jongen? De buik van de vrouw werd ter plekke opengesneden.

Van dit soort gruwelen maakt de controversiële kunstenaar Ronald Ophuis schilderijen. Zijn werk, zijn werkwijze en Ophuis zelf staan centraal in Painful painting voor Het uur van de wolf. De documentaire van Catherine van Campen ging in première tijdens IDFA 2011.

Eerder schilderde Ophuis over verkrachtingen in Birkenau, oorlogsslachtoffers in Srebrenica en persoonlijke verhalen als zelfmoord en groepsverkrachtingen. Steeds terugkerend is, zoals Ophuis het noemt, „het leven van gewone mensen onder extreme omstandigheden”, met een nadruk op geweld.

Terwijl we Ophuis volgen tijdens zijn project over Sierra Leone, geeft de maker inzicht in een schilder die met zijn werk niet alleen probeert te schokken. Hij wil ook begrip creëren voor daders en de westerse kijker een mogelijkheid bieden zich met hen te identificeren.

Maar hoe kan hij zo onaangedaan blijven? Ophuis spreekt met daders, loopt rond tussen massagraven en reconstrueert het Boy or Girl-‘spel’ met modellen. Hij maakt er foto’s van en gebruikt deze voor zijn schilderijen. Wat begint als een veilig portret van een schilder wordt steeds meer een poging om ook de schilder als dader te begrijpen.