Onhandige gangsters in rauw drama

De openingsscène is zonnig op een rustige autosloperij, maar de komst van een gesjeesde student verandert dit beeld al snel. Hij draait helemaal door en belaagt de arbeiders met een sloophamer en ze smeken trillend om genade. Dan valt zijn oog op de stoïcijnse Katsutoshi die rustig door heeft zitten sleutelen aan zijn auto. Te laat realiseert de student dat hij Katsutoshi niet tegen de haren in had moeten strijken. Gevolg is dat Katsutoshi moet vluchten en hij neemt zijn intrek bij zijn oude vriend Seikichi die de Tokyo Playboy Club runt.
Deze club is ver voorbij zijn houdbaarheidsdatum, alles is vervallen en ranzig hier. De dames wachten geduldig op de bank op de klanten die maar niet willen komen. Ondertussen is Katsutoshi gearriveerd en heeft op de eerste avond in Tokyo al direct ruzie met de plaatselijke Yakuza. De kruiperige Seikichi probeert nog de zaak te sussen, maar de teerling is al geworpen en elke partij zint op wraak en eerherstel. Als er ondertussen ook nog geld verdwijnt uit de club en klunzige amateurcriminelen fout op fout maken gaat de situatie van kwaad tot erger. Iedereen is geblutst en gehavend en de wonden lijken maar niet te helen, maar zich te verergeren.
De karakters zijn voornamelijk eenzijdig, simpel en eenvoudig, dit is Tokio in verval, mensen die betere tijden hebben gekend, maar het niet vast hebben weten te houden. Samen met mensen die graag betere tijden zouden willen kennen, maar nooit verder zijn gekomen dan de vervallen Tokyo Playboy Club met zijn angstige eigenaar.

Yosuke Okuda

Yosuke Okuda tijdens de Q&A (appie verschoor| nrc.nl)Yosuke Okuda tijdens de Q&A (appie verschoor| nrc.nl)

Het geweld is rauw en expliciet en culmineert naar een bloederige slotscène waarin er nog meer misgaat en iedereen in een ultieme poging probeert zijn hachje te redden.
De film wordt gedragen door zijn humor die soms op slapstickachtige wijze op het doek wordt geknald, niet subtiel, maar dat zou niet bij de film hebben gepast.
De regisseur Yosuke Okuda kwam de vertoning luister bij zetten. De film draait mee in de Tijger Competitie waarvan later deze week de prijswinnaar bekend zal worden gemaakt.
Nog tweemaal te zien op het festival: Tokyo playboy club