Kruidenbom, ook voor vrouwen

Het modeontwerpersduo Viktor & Rolf heeft een mannenparfum gelanceerd. Net als hun succesvolle vrouwengeur Flowerbomb zit het in een flesje dat eruit ziet als een handgranaat. De campagne is zo grootscheeps dat je bijna zou denken dat Spicebomb hun eerste mannengeur is.

Maar in 2006 brachten ze al Antidote op de markt. In de campagne voor dit parfum was ‘een droombeeld van een man’ te zien die als een geest uit de fles kwam. Viktor & Rolf wilden ermee laten zien dat ze niet geïnteresseerd waren in geslaagde zakenmannen met een goed lijf. Hun geur stond voor iets romantischer, iets ‘immateriëlers’. Antidote is inderdaad nooit een kaskraker geworden.

Zes jaar later, voor de campagne voor Spicebomb, is veiligheidshalve toch maar gekozen voor een prototype mooie jongen met een bloot, gespierd bovenlijf. De ontgrendelingspal van de granaat steekt tussen zijn lippen. Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin maakten de foto.

Ze hadden hem beter kunnen fotograferen achter het fornuis waar hij een spannende tajine maakt met kaneel, pruimen en peper. Want daar doet de geur aan denken: aan een heerlijke, kruidige, oriëntaalse stoofpot. Het is een geur die ook, en misschien vooral, interessant is voor vrouwen. Bijvoorbeeld voor vrouwen die niet houden van Viktor & Rolfs mierzoete bloemenbom.

Viktor & Rolf, Spicebomb, exclusief bij de Bijenkorf in Amsterdam en Rotterdam, vanaf 55 euro