Gelift achterwerk

In de flagshipstore van Levi’s wordt de vrouw verdeeld in drie lichaamstypen: rond, gemiddeld en recht.

Wat

Ooit waren er alleen al in de Kalverstraat in Amsterdam drie eigen winkels van Levi’s. Die zijn allemaal verdwenen. Daarvoor in de plaats is eind vorig jaar een 250 vierkante meter grote flagshipstore in de straat gekomen.

Wat hebben ze

Jarenlang ben ik een grote fan van Levi’s geweest. Met name rond 2000, toen het merk met de ene na de andere vernieuwende vondst kwam; kleren van een polyestermix met permanente vouwen erin, broeken met rondgedraaide pijpen, broeken met uitvergrote stiksels, remakes van honderd jaar oude broeken. Maar blijkbaar was ik een van de weinigen die daar erg enthousiast van werd, want alras werden de collecties alledaagser. Sterker nog: het merk leek een tijdlang bijna alle belangrijke trends over te slaan. Een paar jaar geleden ben ik afgehaakt.

De Vintage-lijn, de allerduurste lijn van Levi’s (daar vallen die remakes van honderd jaar oude broeken onder) blijkt bij navraag nog altijd te bestaan, maar wordt alleen niet meer in de eigen winkels verkocht. In de Levi’s-winkel in de Kalverstraat hangt de gangbare collectie (naast broeken – tussen 89,95 en 129,95 euro – bestaat die uit spijkerjacks en -overhemden, T-shirts, jassen, geruite hemden en sweatshirts), aangevuld met babyspijkerbroekjes. De meeste dingen zijn nogal basic, maar er zijn ook best uitgesproken stukken, zoals een ongewassen, effen grijze mannenbroek. Wonderlijk is de collectie tassen en schoenen. Die zien er een stuk goedkoper uit dan ze zijn (lage cowboylaarzen voor vrouwen: 125 euro). Zonde.

Hoe ziet het eruit

De twee verdiepingen zijn gedeeltelijk ingericht met tweedehands spullen: kerkbanken, stalen pijpen, fietsen die uit de gracht zijn gevist. Dit ter illustratie van „de diepgewortelde betrokkenheid van Levi’s met duurzaam ondernemen”, aldus het persbericht. Gedurfde uitspraak voor een bedrijf dat enorme hoeveelheden katoen verwerkt; weinig is zo belastend voor het milieu als katoenteelt.

Hoe word je geholpen

Er loopt veel personeel in de winkel rond dat hartelijk en behulpzaam is. Ik laat me opmeten volgens het vorig jaar geïntroduceerde Levi’s curve ID-systeem, waarbij vrouwen verdeeld worden in drie lichaamstypen: bold curve (rond), demi curve (gemiddeld) en slight curve (recht). Volgens de dubbele ceintuur die over de kleren heen het verschil tussen taille en heup meet, ben ik – tegen mijn verwachting in – een demi.

De zwarte classic slim leg (89,95 euro) die ik uitkies heeft een aangenaam bescheiden label, en zit zoals ik me de Levi’s broeken herinner van vroeger: het lijkt alsof ie mijn achterwerk een duwtje omhoog geeft. Bij een tweede bezoek pas ik, op aanraden van een andere verkoper, toch de slight. Die blijkt nog beter te zitten.

Voor wie

Ik ben blij met m’n broek.