Eigenheid zal eindigen, aldus de clown

Emio Greco|PC met La Commedia. Gezien 24/1, Amsterdam. Tournee t/m 29/2. Inl.: ickamsterdam.nl

In La Commedia staat de hellepoort uit de eerste deel van de Dante-trilogie van Emio Greco en Pieter Scholten ondersteboven. Duidelijker had men niet kunnen zijn. De epiloog van het drieluik is een bijtend commentaar op de maatschappij, de cultuur en de kunstwereld en zoals bekend staan alle drie de laatste tijd danig op hun kop.

In het decor zijn nog meer elementen uit de drie voorgaande delen te herkennen. Zo leveren Greco en Scholten tevens commentaar op hun eigen praktijk, waar kunst met een grote K wordt gespeld. In La Commedia worden de zeven dansers door spreekstalmeester Ty Boomershine aangekondigd als ‘entertainers’. Er is zelfs een Vrouw met Baard bij. Ieder van hen vertegenwoordigt een deugd en een zonde, en in sommige combinaties (kennis/hebzucht, gerechtigheid/wraak) klinkt een verwijzing door naar recente maatschappelijke en politieke ontwikkelingen, van Wall Street tot Wilders.

Alles is doortrokken van een ironische bijsmaak, de weemoedige dans van Vincent Colomes net zo goed als Dereck Cayla’s uitzinnige ballet. Akelig cynisch is het optreden van Sawami Fukuoka, die tijdens haar messenact Greco de keel afsnijdt. Diens sidderende sterfscène leidt tot grote hilariteit. Telkens eindigen de solonummers in musicalachtige ensembledansjes, waarin elke eigenheid en eigenaardigheid wordt gelijkgeschakeld. Want daar gaat het naartoe, lijkt het duivelse clowntje Greco tot slot te zeggen terwijl hij spottend zijn vingertje opheft.