Een man op een missie

De mannenmode voor najaar 2012 is elegant, gekleed, maar vooral luxueus.

A man on a mission.” Zo omschreef Lucas Ossendrijver, de Nederlandse hoofdontwerper van Lanvin Homme, zijn elegante, geklede collectie voor najaar 2012.

Het zou ook een goede samenvatting kunnen zijn van alle mannenshows die vorige week in Milaan en Parijs te zien waren. De mannencollecties van komend najaar zijn stoer, doelgericht, mannelijk, klassiek. Ambitieus, soms zelfs een tikje agressief.

Er waren weinig shows die niet openden met een pak. Om precies te zijn: een pak met een double-breasted jasje, het klassieke powerdressing-kledingstuk. Een ander geliefd kledingstuk was de getailleerde, geklede jas, vaak voorzien van een bontkraag. Vaak had die een militaire snit. De camouflageprint van soldaten is vaak in de mode geweest, maar ditmaal zag je vooral de invloed van de hogere rangen. Ook een veel terugkerend fenomeen: de leren trenchcoat, vaak in zwart.

En zelfs als er een meer casual element opdook in de collectie – tuinbroeken waren een trendje, bomberjacks en zachte, pluizige truien – dan werden die vaak gecombineerd met een wit overhemd met een zwarte das, en in bijna elke show waren iPadhoezen, A4-hoezen of kleine, zakelijke koffertjes te vinden.

Het is verleidelijk in de mode voor dit najaar een verwijzing naar de economische situatie te zien. In zwaar economisch weer is de mode formeel en conservatief, luidt het afgekloven modecliché; alles om maar overeind te blijven op de arbeidsmarkt. Maar een half jaar geleden ging het ook al niet bijster goed en waren vrolijke hawaïprints de grote trend op de catwalk. (Oké, het waren de zomercollecties. Maar toch.)

Bovendien valt het in de mode mee met de crisis. In het westen houden mensen de hand op de knip, maar vooral dankzij groeimarkt China stijgen bij de grote luxemerken de winsten stevig. Mannenmode, tot een paar jaar geleden het wat achtergestelde kleine broertje van de vrouwenmode, gaat bovendien harder dan de vrouwenmode; de omzet van de mannenmode groeit 15 procent per jaar, tegenover 8 bij de vrouwenmode. China is inmiddels goed voor 40 procent van de omzetten in de luxe mannenmode. Gilda Zegna, de algemeen directeur van Zegna, vertelde in The International Herald Tribune dat het ook in Europa niet slecht gaat met zijn merk, dankzij toeristen uit Brazilië, Rusland en, uiteraard China. „We hebben een uitstekend 2011 achter de rug.”

Meer dan om powerdressing leek het bij de shows dan ook om luxe te gaan, iets waar in de nieuwe markt veel vraag naar is. En een pak straalt dat nu eenmaal meer uit dan een T-shirt of spijkerbroek.

Lakleer

Veel kleren waren ook gemaakt van kostbare materialen. Bij Ermenegildo Zegna, de eerste lijn van Zegna, waar de showruimte was ingericht als chalet, waren dat leer, suède en alpacawol, bij Maison Martin Margiela was veel (schapen)bont en lakleer te vinden. Kim Jones had in zijn tweede show voor Louis Vuitton pakken en kimonotops laten maken van een zijde die wordt geproduceerd in een traditionele weverij in Tokio die door Unesco wordt erkend als World Heritage Site, en die maar twintig centimeter per dag produceert.

Maar ook minder klassieke items kwamen in een chique versie. Bij Walter van Beirendonck en Viktor & Rolf tuinbroeken gemaakt van leer, wat ze in een klap van werkmanskleding tot luxe-items maakte. Bij Calvin Klein Collection, een van de weinige merken die vooral sportieve kleding lieten zien, kwamen tijdens de show in Milaan sweatshirts afgezet met krokodillenleer en krokodillenleren jeans de catwalk op.

Hermès liet in Parijs een broek, een jas en een overhemd van krokodillenleer zien. Die laatste heeft een verkoopprijs van 55.000 euro. Zelfs voor de mannen die bij die halve procent van de wereldbevolking horen die bijna veertig procent van het geld in handen heeft, nog steeds niet echt een koopje.

De nadruk op luxe heeft ervoor gezorgd dat de prijzen voor mannenkleren flink zijn gestegen – 25 tot 30 procent in vergelijking met een jaar geleden, schat de Nederlandse inkoper Bart de Groot, eigenaar van onder meer mannenmodezaak Cowboys 2 Catwalk. „Ik heb wakker gelegen van het geld dat ik heb uitgegeven.”

Najaar 2012 wordt nu al het seizoen van het pak genoemd. Naast het strakke, double-breasted jasje waren vooral ook smalle broeken een grote trend. Maar lang niet alle pakken waren hetzelfde. De scherpe pakken van Louis Vuitton hadden soms mouwen van een afwijkend materiaal, bij Walter van Beirendonck was over het hele pak heen een cirkel van een contrasterende stof gemaakt. Sommige ontwerpers experimenteerden ook met vorm. Lanvins Lucas Ossendrijver liet losvallende jasjes bij broeken met een hoge taille en uitlopende pijpen dragen, Raf Simons combineerde wijde jasjes met broeken tot op de knie met laaghangende kruizen.

Wonderlijk genoeg zochten de traditionele Italiaanse mannenpakkenmerken in dit ultieme pakkenseizoen het juist ook buiten het pak. Canali greep terug op de jaren zestig met pakken met hooggesloten jasjes en dunne revers en smalle broeken, gedessineerde fluwelen broeken, coltruien, jassen van ponyskin en suède jeans. Ermenegildo Zegna liet, naast sportief gesneden pakken, veel truien, leren broeken en sportieve broeken zien. En bij Corneliani vormden formele, brede pakken een merkwaardige combinatie met de vele truien, vesten en bodywarmers.

Meer over de mannenshows in Milaan en Parijs: nrc.nl/mode