Een Europese Koreaan

Was de vorige Kia Rio een kraak-noch-smaak- Koreaan, het nieuwe model oogt als een Duitse auto.

Een aloude wijsheid zegt dat je een aap nooit moet leren klimmen. Anders gooit hij de kokosnoten op je hoofd. Zoiets is er een beetje aan de hand met de twee belangrijkste Koreaanse automerken die in Nederland worden aangeboden. Moederbedrijf Hyundai moest in de herfst van 2011 zowaar Kia voor zich dulden in de toptien van best verkochte auto’s. Aan het eind van het jaar bleek Hyundai toch nog nipt te hebben gewonnen: over heel 2011 verkocht Hyundai in ons land 23.499 auto’s tegen Kia 23.223 stuks. Dat Kia het zo goed zou doen had Hyundai nou ook weer niet gedacht toen het in 1998 de failliete boedel van Kia overnam.

Elf jaar later werd Kia in Nederland opnieuw geconfronteerd met een bankroet. Het merk werd meegezogen in het faillissement van auto-importeur Kroymans. Dat de teloorgang van Kroymans niet te wijten was aan Kia bleek kort daarna; de fabriek nam de import zelf ter hand en in opmerkelijk korte tijd werden weer klinkende verkoopcijfers gehaald. Een uitgekiende modellenpolitiek en een garantie- termijn van zeven jaar zorgden er zelfs voor dat dochter Kia moeder Hyundai zo af en toe linksom passeert in de verkooprace. Ook op het reclamevlak trouwens; zowel Hyundai als Kia is sponsor van voetbalkampioenschappen, maar langs de lijn bij het WK van 2010 vielen de knalrode Kia-boodschappen meer op dan de rustig blauwe Hyundai-uitingen.

Een van de exponenten van de modellenpolitiek is de Kia op deze pagina. Was de vorige Rio een tamelijk oubollig model, de nieuwe versie is ontworpen in het (eigen) Europese designcentrum van Kia en dat is te zien. Afgaand op de prijs moet je de Rio vergelijken met een Volkswagen Polo, maar hij voelt aan als een auto uit een klasse hoger. Dat is bereikt door de Rio een fiks grotere wielbasis mee te geven; de voor- en achterwielen staan 2,57 meter uit elkaar en dat is maar een centimetertje minder dan bij de Volkswagen Golf. Het zorgt in elk geval voor beduidend meer binnenruimte en meer rijcomfort dan de concurrentie biedt.

Ook de techniek is flink gemoderniseerd. Want mede dankzij variabele kleptiming (dat is die CVVT in de naamsduiding, Continuous Variable Valve Timing) en een stop/start-systeem stoot de motor dermate weinig CO2 uit dat er een brandstoflabel A kon worden afgegeven. Daardoor is de auto ook voor particulieren belastingvrij en bij zakelijk gebruik geldt een bijtelling van slechts 14 procent. Dat is minder dan negen tientjes in de maand.

Achteruitrijcamera

De 1,2 liter motor levert 85 pk en dat is precies voldoende voor de bijna 1.100 kilo wegende Rio. Op de snelweg behoort hij niet tot de stilsten en de koppeling is dermate bekrachtigd, dat hij nogal gevoelloos aandoet. Dat levert een soms wat lastig samenspel met het gaspedaal op. De vijfversnellingsbak doet z’n werk echter trefzeker en ronduit verslavend is de – helaas niet standaard – achteruitrijcamera, waarmee je tot op de centimeter kunt inparkeren.

Het interieur is keurig, heeft hooguit een lichte overdaad aan zwarte kunststof. Je mist niks, al had ik het optionele navigatiesysteem graag overboord gezet. De begeleidende stem klinkt als die van een Brabantse geschiedenislerares op leeftijd (deze zin kent u al uit de test van de Jeep Grand Cherokee van eind vorig jaar; dat klopt: de Kia heeft hetzelfde – Koreaanse – LG-systeem), het drukt het radiogeluid weg en bovendien wijst het niet altijd de juiste weg. Uitzetten gaat niet, meldt het instructieboekje. Enfin, een losse TomTom voor moeder- of vaderdag lost alle problemen op.

Onhandig – om niet te zeggen ronduit gevaarlijk – is dat in de luxueus uitgeruste testauto de dashboardverlichting altijd brandde, óók als de boordverlichting van de auto uit stond. Daardoor kon het gebeuren dat ik pas op een donkere buitenweg merkte dat ik al vijf kilometer louter op de dagrijverlichting reed, zónder werkende achterlichten. Dat kan niet de bedoeling zijn. Volgens een woordvoerder van Kia hebben de meeste Rio-modellen een dashboardverlichting die gewoon meedoet met de rest van de lampen. Duurder is niet altijd beter.