Paul Smith opent winkel in de PC

De eigenzinnige Britse mode-ontwerper Paul Smith heeft eindelijk een pand gevonden in om zijn eerste winkel in Nederland te openen. Elke Paul Smith-winkel is weer anders.

De Britse modeontwerper Paul Smith opent in april in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat zijn eerste winkel in Nederland. Dat zei Smith gisteren na afloop van een lezing over ‘creatief ondernemerschap’ in De Fabriek van ontwerper Piet Hein Eek in Eindhoven.

Smith, die in 74 landen 200 winkels heeft, heeft lang gezocht naar een geschikt pand in Amsterdam. „Ik ben op zoek naar iets interessants, naast een galerie of in een gek gebouw”, zei hij vorig jaar zomer in een interview met NRC Handelsblad. Het werd een pand in de P.C. Hooftstraat dat nu grondig wordt verbouwd. Omdat het een kleine winkel is, zullen niet alle collecties van Smith er te koop zijn. Wel zal er ruimte zijn voor accessoires, zoals sjaals. Over de inrichting van de winkel wilde Smith gisteren nog niets kwijt.

In tegenstelling tot winkels van veel andere grote merken, zijn de winkels van Paul Smith allemaal verschillend, zowel qua inrichting als in assortiment. Zo is de winkel in Los Angeles een felroze, vierkant gebouw met amper ramen. Smith: „Om tussen de laagbouw van Los Angeles op te vallen, moet je eigenlijk een soort Eiffeltoren bouwen. Maar dit werkt ook.” In Parijs in de Rue de Grenelle zit de winkel in een oud cafeetje dat 35 jaar lang leegstond. „Edith Piaf kwam hier een wijntje drinken.” In Johannesburg zette hij een rechthoekige verdieping bovenop een traditioneel huis. Zijn winkel op de luchthaven van Heathrow – „Ik haat winkels op luchthavens” – heeft een antieke gevel en een parketvloer.

Het merk Paul Smith is recessiebestendig. Het bedrijf maakte in 2010 20,9 miljoen pond winst voor belasting, een toename van 18 procent ten opzichte van 2009. De verkoop steeg met 2 procent, vooral dankzij groei in Azië.

Zijn grootste winkel, vertelde Smith, is zijn online winkel. Op Tweede Kerstdag werd er volgens hem voor 300.000 pond aan orders geplaatst. „De dag na Kerst!” Toch moet een ondernemer volgens hem nooit het belang van een echte winkel onderschatten. „Mensen willen naar buiten en frisse lucht opsnuiven. Ze willen de schoonheid van een gebouw ervaren. Ze willen genieten van het winkelen.”