Langverwachte album Lana Del Rey uit - wat vinden de critici ervan?

Screenshot uit Lana Del Reys videoclip van 'Born To Die'. Screenshot Youtube.com

Vanaf vandaag kun je eindelijk luisteren naar het langverwachte debuutalbum ‘Born To Die’ van de Amerikaanse zangeres Lana Del Rey. Lees hier wie ze is, waarom je naar haar plaat zou moeten luisteren en wat de muziekpuristen erover te zeggen hebben.

Lana Del hoeveel?

In muziekland is Lana Del Rey één van de veelbelovende artiesten van dit jaar. Die lippen, dat haar, die nagels. Lana Del Rey heet eigenlijk Elizabeth Grant (25) en komt uit New York. Ze groeide op in een groot gezin en begon toen ze 18 was aan een studie filosofie, totdat haar oom haar zes basisakkoorden leerde spelen op de gitaar. In augustus 2011 dook ineens op Youtube het liedje ‘Video Games’ op, dat in een mum van tijd razend populair was en zich snel verspreidde onder muziekbloggers:

Dankzij dat liedje - en de hype die het met zich mee bracht - kreeg ze een platendeal bij het grote Interscope Records. Opvolger ‘Blue Jeans’ en laatste single ‘Born To Die’ maakten de critici nieuwsgierig naar wat Del Rey nog meer in petto zou hebben. Aan het lange wachten is een einde gekomen nu het album vanaf vandaag officieel uit is in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Ierland, België en Scandinavië. Op 30 januari ligt de plaat voor het Verenigd Koninkrijk pas in de winkels, en een dag later kan Amerika naar de toonbank hollen. Australië moet wachten tot 3 februari tot het ‘Born To Die’ kan aanschaffen.

Luister naar Lana Del Reys debuutalbum ‘Born To Die’ op Spotify

Lana Del Rey maakte hype waar in Paradiso

In november 2011 stond ze voor het eerst op de planken in de bovenzaal van de Amsterdamse poptempel Paradiso. Muziekrecensente Amanda Kuyper was er voor NRC Handelsblad bij en schreef over de uitverkochte showcase het volgende:

“Ze is een quasi-onschuldig zuchtzangeresje van een fascinerende schoonheid, verweven met melancholie. Tegelijk kan ze gevaarlijk verleiden. Zoals in Born To Die, waarin ze eerst met een zware Amanda Lear-stem monotoon murmelt, en dan kirrend hoog leidt naar een seksuele ‘walk on the wild side’.”

Over haar bijzondere stem schreef Kuyper:

“De lijzige stem uit Videogames overheerst, onvast soms, en met een merkwaardige krul aan zinnen. Haar grote bereik verrast. Blue Jeans is heerlijk welig, Without You hoog en slepend. En met een rollende galm zet ze Million Dollar Man aan.”

Maar is ze nou echt of nep: spannend interview met 3voor12

Maar niet iedereen gelooft Lana Del Rey. De hype, de geheimzinnigheid rondom haar eerdere muzikale carrière, wat is daar allemaal van waar? In een interview dat de Nederlandse muzieksite 3voor12 (VPRO) vorig jaar met de zangeres had, werd Lana Del Rey stevig aan de tand gevoeld:

“Ineens reist Lana del Rey de wereld over, wil iedereen haar interviewen en heeft Jan en Alleman een mening over haar. Over haar optreden bij Jools Holland - de een noemde het betoverend, de ander een blamage. Over haar lippen - nep of echt? Over haar verleden - want waar is al die oude muziek, waar is het album dat ze een jaar geleden uitbracht onder haar echte naam, Lizzie Grant? En wat klopt er van de geruchten dat Lana del Rey door een heel team aan managers gelanceerd wordt als ‘zogenaamd’ credible indie artiest?”

“Ze houdt even in, speelt nerveus met haar nagels en zegt dan:
“Geloof je me? Je gelooft me niet he?”

Maak ik een sceptische indruk?
“Hm hm.”

Heb je reden om erg op je hoede te zijn?
“Vind je dat ik daar reden toe heb?”

In interviews lijk je vaker erg defensief.
“Ik ben in mijn hele leven nog nooit juist geciteerd. Dus ja. Maar ik ben geen exhibitionist, ik ben niet uit op aandacht. In mijn dagelijks leven ben ik helemaal niet het middelpunt van alle aandacht. Ik heb gewoon een familie, vrienden. Zingen doe ik omdat ik het leuk vind.” “

Wat is er met dat eerdere album gebeurd?

In 2010 nam ze al eens een album op met de producer van Paul McCartney en Regina Spektor, David Kahne. Dat album, getiteld ‘Lana Del Rey a.k.a. Lizzy Grant’, was geen succes. Toch overweegt ze het later dit jaar alsnog uit te brengen, zegt ze in een interview met de BCC:

“Ik had getekend bij een onafhankelijk label maar er was geen geld om het album uit te brengen. Iedereen doet alsof het allemaal heel geheimzinnig is gegaan toen en noemen het ‘het vreselijke vergeten album’. Maar als je op Youtube zoekt, vind je zo alle dertien tracks die miljoenen keren zijn bekeken. Dus het niet is zo dat niemand er nog nooit van gehoord heeft. We zijn er allemaal trots op. Het is best een goed album.”

Ze vergeet erbij te vermelden dat iedereen na ‘Video Games’ misschien hard op zoek is gegaan naar dat ‘vergeten album’ en dat het daarom nu misschien zo vaak beluisterd is.

Born To Die: Het oordeel van de critici

De Britse krant The Guardian schrijft dat de teksten het grootste probleem van haar debuut zijn: ze zijn “ongelofelijk onbeholpen” en je kunt ze maar beter negeren, wil je je luisterervaring prettig houden. Het Britse The Telegraph vindt dat het album zichzelf niet overstijgt maar dat het de luisteraar wel dwingt ernaar te blijven luisteren. Het Amerikaanse Slant Magazine geeft de plaat vier van de vijf sterren. De productie wordt zowel gehekeld als geprezen, omdat deze zo goed is dat die misschien wat te overdonderend kan zijn. Het Amerikaanse Billboard schrijft in een track-by-track recensie dat er naast de singles die al uit zijn nog wel een paar sterke nummers op dit album staan, maar dat de teksten toch wel wat in de herhaling vallen.

En wat vindt u?