Zware taak rust op schouders van Grote Verleider Beau

SBS begint vanavond met de The Winner is... Weer een talentenjacht op televisie. Voor de kwakkelende familiezender en producent John de Mol is het belangrijk dat het programma een succes wordt.

„Ik vond mezelf geweldig.” „Ja, ik vond dat ik het goed deed.” Aan het woord zijn de zangeressen Lilian Day Jackson en Des’ray. In De wereld draait door hebben ze net hun zangtalent laten horen. Tussen hen in staat Beau van Erven Dorens. „Ik heb hier 40 euro. Wil één van jullie het hebben?” Beide zangeressen weigeren. Ze geloven in zichzelf, willen door naar de volgende ronde.

Gisteren gaf Van Erven Dorens bij DWDD een voorproefje van The Winner Is..., de nieuwe Nederlandse talentenjacht die vanaf vandaag wordt uitgezonden door SBS 6. Het zangprogramma, gecombineerd met een financieel spel, wordt gepresenteerd door Van Erven Dorens. In deze show, net als The Voice of Holland gemaakt door Talpa Producties van John de Mol, moeten bekende en onbekende kandidaten elkaar verslaan in een duel (battle). Een honderdkoppige publieksjury, bestaande uit muziekkenners en onder leiding van Jeroen van der Boom, oordeelt over hun kunnen. De kandidaten kunnen zelf voortijdig de arena verlaten door te kiezen voor een geldbedrag.

Bij DWDD ging het gisteren voor de grap om een bedrag van 40 euro. Maar vandaag, in de eerste ronde, draait het om 2.500 euro. Dat bedrag zal in de komende acht uitzendingen – de eerste zeven zijn vooraf opgenomen – toenemen.

In de laatste aflevering, de live finale, gaat de winnaar met een miljoen euro naar huis. De rol van Van Erven Dorens is die van de grote verleider. Hij moet onzekere kandidaten overhalen om er met het geld vandoor te gaan.

„Het is D-Day voor de naar succes snakkende zender SBS”, zei Van Nieuwkerk gisteren. De familiezender wordt al een tijd geplaagd door tegenvallende kijkcijfers, tv-flops en het uitblijven van successen.

Vorig jaar zomer nam De Mols bedrijf Talpa, samen met Sanoma (67 procent), de Nederlandse tak van SBS over van de Duitse mediagroep ProSiebenSat.1. Hieronder vallen onder meer de tv-zenders SBS 6, Net 5 en Veronica. Vorig jaar vertelde John de Mol dat The Winner Is… SBS 6 weer op de kaart moet zetten. „SBS 6 heeft maar twee goede programma’s nodig en de hele beeldvorming draait 180 graden om”, aldus de Mol.

„Het is dus erop of eronder?”, vroeg Nieuwkerk gisteren aan Van Erven Dorens. De voormalige presentator van RTL Boulevard had weinig zin om in te gaan op de vraag. „Iedereen heeft het eerst over de kijkcijfers. Ik wil het gewoon over de inhoud van de show hebben.”

Later op de avond was John de Mol te gast in het praatprogramma Pauw & Witteman. Hij gaf toe dat hij nog nooit een programma op televisie heeft gebracht waar van tevoren „zoveel druk op is”.

The Winner Is… moet vandaag concurreren met de speelfilm Avatar die op hetzelfde tijdstip wordt uitgezonden op RTL 4 en kijkcijferkanon Wie is de Mol? op Nederland 1. Bovendien komt het nieuwe zangprogramma precies nadat het tweede seizoen van The Voice of Holland – de laatste aflevering trok vrijdag 3,6 miljoen kijkers – is afgelopen. Morgen begint de kindervariant: The Voice Kids.

Kan een nieuw zangprogramma het enorme succes van The Voicenog wel evenaren? En waarom weer een talentenshow. „Is het zangtalent in Nederland niet een beetje op?”, vroeg Jeroen Pauw zich gisteren hardop af. De Mol leek zeker van zijn zaak.

Bij The Winner Is…strijden kandidaten uit alle leeftijdscategorieën tegen elkaar. Het programma is bewust opgezet om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. „Echt een programma voor een familiezender”, aldus De Mol.

In de promo gisteren kwam een kandidate langs die meedoet in de competitie om voor haar invalide familielid een rolstoel te kopen. Ook zag je Van Erven Dorens zwaaien met briefjes van honderd euro in de hand voor de neus van een jonge deelneemster. „Weet je wel hoeveel ponylessen je hiervan kunt nemen?”

De Mol lijkt met de lancering van The Winner Is... een strategisch spel te spelen. Met de overname van SBS heeft de mediaondernemer (indirect) zeven Nederlandse televisiezenders om zijn formats op te vertonen. Naast de drie zenders van SBS zijn dat de vier zenders van RTL. De Mol bezit een kwart van de aandelen in RTL Nederland. Populaire programma’s kan hij zo op verschillende avonden op verschillende zenders aanbieden.

Op die manier gebruikt De Mol Nederland als proefmarkt voor wereldwijde verkoop. Wordt De Winner Is… in Nederland een succes, dan is de kans groot dat het programma vervolgens wordt verkocht aan buitenlandse zenders. De Mol wist het format van The Voice of Holland op die manier aan tientallen buitenlandse zenders te verkopen.

Morgen zullen de kijkcijfers meer vertellen. Als het nieuwe programma aanslaat, zegt De Mol, heeft dit vooralsnog een „grote symbolische waarde voor SBS 6”.

Een woordvoerder bij SBS geeft aan dat de omroep streeft naar een miljoen kijkers. De Mol zelf blijkt veeleisender. Bij Paul &Witteman zei hij gisteren: „Ik zet in op 1,2 miljoen kijkers, dan ben ik tevreden.”