Combinatie The Voice en Deal or No Deal moet SBS weer aan een hit helpen

Bij 'The Winner Is' moeten kandidaten beter zingen dan de tegenstander, maar ze kunnen ook voor het geld kiezen. Vanavond begint de nieuwe SBS-show, waar grote druk op staat.

De afgelopen jaren visten RTL en SBS met hun primetime-programma’s geregeld in dezelfde vijver: die van zingen en dansen voor een jury, al dan niet met bekende Nederlanders en al dan niet op het ijs. Vaak won RTL het spel om de kijkcijfers, maar vanavond legt SBS nieuwe kaarten op tafel: de eerste aflevering van The Winner Is.

Dat ze elkaars doelgroep opzoeken, was al duidelijk toen Dancing On Ice (RTL) en Sterren Dansen op het IJs (SBS) op dezelfde avond werden geprogrammeerd. SBS won die strijd, maar de afgelopen jaren gaat het minder goed. The Sing-Off, Show Me The Money en De Zaterdagavondshow flopten, terwijl RTL met The Voice Of Holland miljoenen kijkers binnenhaalde. Het tweede seizoen, dat afgelopen vrijdag zijn finale beleefde, kon gemiddeld op 3,3 miljoen kijkers per aflevering rekenen.

Nu hoopt SBS dat die miljoenen op donderdagavond overschakelen naar The Winner Is. Een programma dat, net als The Voice of Holland, bedacht en gemaakt werd door Talpa van John de Mol.

http://www.youtube.com/watch?v=fcFmvDpraCk

Het programma valt te omschrijven als het kindje van The Voice en Deal or No Deal. Twee kandidaten zingen een mopje, waarna een jury zich beraadt over wie er door mag. Maar voordat de uitslag meegedeeld wordt aan de kandidaten, mogen die ook voor een geldbedrag kiezen als ze daarmee de volgende ronde afstaan aan de tegenstander.

De bedoeling is uiteraard dat de ambitie (en mogelijk de zelfoverschatting) van de zingende kandidaten om voorrang strijdt met de zucht naar het geld. Het begint bij 2.500 euro, maar dat bedrag loopt in acht afleveringen op naar een miljoen. Er zijn 64 acts, onderverdeeld in acht categorieën: mannelijke en vrouwelijke solisten (van 18 tot 40 jaar), jeugd (tot 18 jaar), 40+, families, zanggroepen, duo’s en professionals.

Bij De Wereld Draait Door vertelde presentator Beau van Erven Dorens (hij doet het samen met Jeroen van der Boom) gisteren over het nieuwe programma:

De druk op The Winner Is is immens. Het is “de grootste spektakelshow die SBS ooit gebracht heeft”, zei Van Erven Dorens bij DWDD. ‘s Avonds zat John de Mol bij Pauw en Witteman om te vertellen dat er nog nooit vooraf zoveel druk op een programma stond. Hij probeert, net als bij The Voice, het concept ook aan het buitenland verkocht te krijgen.

Want SBS snakt naar een televisiehit en de concurrentie is niet gering: Wie Is De Mol is vanavond te zien op Nederland 1 en RTL verschoof strategisch de televisiepremière van de film Avatar naar vanavond om tegenover het zang- en blufspel te gaan zitten. SBS wil minstens een miljoen kijkers (1,2 miljoen zelfs, volgens De Mol). Morgen weten we of dat gelukt is.