Weer een tegenslag bij de hsl

Er dreigt een nieuwe financiële strop bij de hogesnelheidslijn (hsl). Het ministerie van Financiën houdt rekening met een tegenvaller van 166 miljoen euro omdat de NS, samen met KLM exploitant van de lijn, minder dividend zal betalen. De hsl is al jaren verliesgevend.

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat het om een voorziening, maar is de tegenvaller nog niet zeker. „Zie het alsof je geld opzij zet voor het geval je koelkast stuk gaat”, aldus de woordvoerder.

Vanmiddag houdt de Tweede Kamer een hoorzitting over de problemen van de hsl. Eind vorig jaar werd duidelijk dat het oplossen daarvan 1 miljard kost. De hsl gaat deel uitmaken van het intercitynet. De NS mag daar ook na 2015 blijven rijden.

De Kamer maakt zich grote zorgen over de financiële problemen van de hsl. D66-Kamerlid Kees Verhoeven vreest dat nog meer tegenvallers. „Het is een molensteen om de nek van de belastingbetaler.” Volgens VVD-Kamerlid Charlie Aptroot lijkt de NS niet in staat te zijn om op een goede manier de hsl te laten rijden.