theater

Napoleon op Sint-Helena

In Napoleon op Sint-Helena zet Léon van der Sanden de verbannen keizer Napoleon tegenover de Britse gouverneur die hem bewaakt. Hun scènes zijn veruit de spannendste. Mede door het geprononceerde spel van Huub Stapel als het praalhaantje Napoleon, de driftkikker die allengs zijn drift verlies omdat zijn einde nadert, en Peter Bolhuis als de tragikomische gouverneur die onkreukbaar wil zijn, maar af en toe zijn cynisme toch niet kan verbergen. In de stijlvolle acteursregie van Ursul de Geer doet Napoleon op Sint-Helena geregeld denken aan de ambachtelijkheid die zulk geschiedenistoneel kenmerkt als het van Angelsaksische makelij is. Dat dit een Nederlands stuk is, maakt het des te verrassender.

Inl. napoleon-toneel.nl

Mahabharata

In Mahabharata komt dichter/theatermaker Marjolijn van Heemstra met een soort Kinderen voor Kinderen-idealisme vrede brengen in India. En heel lang denk je: méént zij dit nou? Maar Van Heemstra toont zich gaandeweg even dapper als naïef, en revancheert groots: in een nagespeelde dialoog met een fanatieke hindoe weet Van Heemstra echt te overtuigen met haar pacifisme, humanisme en verbindingsdrang. Zo blaast ze fraaie, maar uitgebluste jarenzeventigidealen krachtig nieuw leven in.

Tournee. Inl. theaterfrascati.nl

Next to normal

De moeder is manisch-depressief en trekt haar o zo normaal ogende gezinnetje uit zijn verband: Next to normal is geen gewone musical. Toch was het een Broadwaysucces, en nu is er een Nederlandse versie, die in de allereerste plaats opvalt door Simone Kleinsma. Haar moederrol is een tour de force, waarin ze angstwekkend goed laat zien hoe benauwend zo’n psychose moet zijn. In de geserreerde regie van Paul Eenens staan zes spelers wier geloofwaardigheid de grootste kracht van deze voorstelling is. De vaardige viermansband van Jeroen Sleyfer stuwt de musical krachtig voort. En er is geen lafhartig happy end; ook dat is bijzonder.

Inl. musicals.nl

De nieuwe ijstijd

Het Toonder-jaar werd zaterdag geopend met de Bommel-muscial De Nieuwe IJstijd. In dit avontuur naar een Toonder-strip uit 1947 speelt Roberto de Groot heer Bommel met een enorme bromstem, licht bekakt, terwijl Suzan Seegers juist een geinige vrouwelijke glans geeft aan Tom Poes. Het specifieke taalgebruik van Toonder komt vooral terug in het eindeloze gekissebis tussen Bommel en Wal Rus, die hem Blommers of Brommer noemt, en een „driedubbel overgehaalde landrot”. Waarop heer Bommel steeds zijn naam terugroept, en stelt dat hij een „bevaren heer” is.

Inl. bommelmusical.nl

Op komst: De baai van Nice

De jonge regisseur Joeri Vos, pas in dienst getreden bij toneelgroep Oostpool, regisseert bij de Toneelschuur dit stuk van David Hare. Midden jaren 50 duikt Matisses De Baai van Nice op in de Hermitage. Maar is het echt?

Met Leny Breederveld, Gert den Boer, Lotte Dunselman en Roy Baltus.

Première 28/1. Inl. toneelschuur.nl