Noorse prijsvechter doet mega-order vliegtuigen

De Noorse prijsvechter Norwegian Air Shuttle heeft gisteren een mega-order van 222 nieuwe vliegtuigen aangekondigd. De order, de grootste ooit in Europa, maakt deel uit van een ambitieus groeiplan van de Scandinavische budgetmaatschappij.

Norwegian heeft de bestelling gelijkelijk verdeeld over Airbus en Boeing. De vliegmaatschappij koopt 122 Boeing 737’s (waarvan 100 van het nieuwste type ‘MAX’) en 100 vliegtuigen van het type A320neo. Met de aankoop van de toestellen voor de korte en middellange afstand is een bedrag van ongeveer 16,5 miljard euro gemoeid. In de koopovereenkomst met de vliegtuigbouwers zit ook een optie voor nog eens 100 toestellen. Bestuursvoorzitter Bjørn Kjos sprak gisteren van een „mijlpaal” in de tienjarige geschiedenis van Norwegian en van een „historische dag voor Noorwegen.”

Norwegian Air Shuttle is sinds zijn ontstaan in 2002 onstuimig gegroeid, maar is met 1,1 miljard euro omzet in 2010 nog een relatief kleine speler in vergelijking met andere budgetmaatschappijen als Easyjet (4 miljard omzet) en Ryanair (2,7 miljard). Met de enorme investering die gisteren werd aangekondigd, zal Norwegian in een ijltempo uitgroeien tot een majeure luchtvaartmaatschappij. Een deel van de 222 nieuwe vliegtuigen zal bestaande toestellen vervangen, zo liet bestuursvoorzitter Kjos gisteren weten. Niettemin zal de luchtvloot van Norwegian toenemen van 64 vliegtuigen nu tot 150 à 200 toestellen in 2020.

Op dit moment concentreert het netwerk van Norwegian zich nog in belangrijke mate op Scandinavië. Analisten zeiden gisteren dat het er op lijkt dat Norwegian gokt op een mogelijk failliet van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS, dat moeilijke tijden doormaakt. Tegenover de Financial Times liet topman Kjos weten dat zijn luchtvaartmaatschappij zich verder zal concentreren op de Noordelijke landen. Maar Norwegian heeft ook plannen voor een nieuwe basis in het Spaanse Malaga, zo zei Kjos. „Als we de nieuwste vliegtuigen hebben en één van de laagste kostenstructuren ter wereld, kunnen we vrijwel overal waar we willen uitbreiden.”

Het verlagen van de kosten staat voor Norwegian centraal. De nieuwe vliegtuigen passen binnen die filosofie. De A320neo verbruikt volgens Airbus 15 à 20 procent minder kerosine dan zijn voorganger. Ook andere luchtvaartmaatschappijen investeren in nieuwe, zuinigere vliegtuigen zoals de A320neo en de 737MAX.

Afgelopen december maakte Norwegian al bekend dat het in de komende jaren intercontinentale vluchten wil gaan verzorgen. De Noorse maatschappij heeft daarvoor 5 Boeing 787 ‘dreamliners’ besteld.