Williams ‘betoverend’ als Marilyn Monroe. Alle recensies op een rijtje

Michelle Williams als Marilyn Monroe in de film My Week With Marilyn.

Ze is vooral bekend van haar tienerrol in Dawson’s Creek, bijrol in Oscarwinnaar Brokeback Mountain en hoofdrol in het alom geprezen relatiedrama Blue Valentine. En nu is Michelle Williams genomineerd voor een Oscar voor haar rol als Marilyn Monroe. Filmjournalisten zijn gematigd positief over My Week With Marilyn, die vanaf vandaag in de Nederlandse bioscopen draait.

De film speelt zich af in 1956 als de Amerikaanse Hollywoodster Marilyn Monroe samen met haar echtgenoot naar Engeland gaat om er The Prince and the Showgirl op te nemen, onder regie van de Britse acteur Laurence Olivier. My Week With Marilyn volgt de perikelen achter de schermen en is gebaseerd op de dagboeken van Colin Clark die bij de opnames van de film derde regieassistent was.

Filjournalist André Waardenburg geeft de film vanochtend in nrc.next drie van de vijf ballen. Hij schrijft:

Het onderhoudende My Week With Marilyn gaat uiteindelijk over de kwetsbare vrouw achter de sexy verschijning. Een constant naar bevestiging zoekende vrouw die verslaafd was aan aandacht en slaappillen. Ze hunkerde naar rust: altijd maar Marilyn Monroe spelen is een vermoeiende rol. Michelle Williams doet haar maniertjes goed na, maar waarom zingt zij zelf de liedjes van Monroe? Haar stem lijkt nauwelijks op de onnavolgbare Monroe. In zang even ongetraind als in haar acteren, maar herkenbaar uit duizenden.

De Volkskrant: My Week With Marilyn is vooral een romantische jongensdroom

Pauline Kleijer geeft de film in De Volkskrant een zelfde eindoordeel. Volgens haar slaagt Williams er goed in om Monroe te imiteren.

Op de gelijkenis valt wel iets af te dingen. Williams is mager en mist sexappeal, maar daar staat tegenover dat ze de kwetsbare kanten van Monroe knap weergeeft, en griezelig exact de juiste, overbekende poses weet aan te nemen. (…) Als een zwak poppetje, zo wordt de wereldberoemde filmster afgeschilderd, zonder dat de film echt in haar psyche duikt. Dat is ook het grootste probleem van My Week With Marilyn: voor een luchtige komedie kent de geschiedenis te veel ballast, maar een serieus drama mocht het ook niet worden.

De ervaren theater- en televisiereregisseur Simon Curtis maakte van zijn speelfilmdebuut vooral een romantische jongensdroom, gecombineerd met een geestig kijkje achter de schermen van de filmwereld. Dat is even aantrekkelijk als vluchtig. My Week with Marilyn is goed geacteerd, onderhoudend en amusant, maar ook heel snel weer vergeten.

Het Parool: Williams zet fraaie Monroe neer

Tot die drie sterren komt ook Het Parool. Filmjournalist Bart van der Put is enthousiast over de rol van Williams:

Het scenario van Adrian Hodges bevat verwijzingen naar alle biografische ijkpunten uit het korte leven van de actrice, en gebruikt de herinneringen van Clark dus als uitgangspunt voor een ogenschijnlijk allesomvattend portret van de Amerikaanse ster. Het geeft vertolkster Michelle Williams alle gelegenheid een fraaie Monroe neer te zetten, en dat doet ze goed, met dank aan een stem-, een dialect- en een bewegingscoach, zoals uit haar op de aftiteling vermelde entourage valt op te maken.

De fraai uitgespeelde wrijving tussen de oude Britse toneeltraditie en de destijds nieuwe Amerikaanse aanpak geeft My week With Marilyn een aanzienlijke cinefiele meerwaarde. Hodges en regisseur Simon Curtis hadden er echter beter aan gedaan de memoires van Colin Clark verder los te laten, want de knul is lang niet zo interessant als Monroe of Olivier.

Trouw: gewoon genieten van prachtacteurs

Dagblad Trouw, dat geen sterren of ballen aan films geeft, noemt My Week With Marilyn een “vermakelijke, vederlichte film”. Jann Ruyters schrijft vanochtend:

Over de mens Monroe word je niet veel wijzer, het gaat om haar verschijning, en dan vooral de keerzijde. Zo wordt het vooral genieten van prachtacteurs: Judi Dench, Kenneth Branagh en Williams, van wie de laatste twee voor een oscar zijn genomineerd. Branagh brengt een lekker pedante Olivier. Williams speelt Monroe op haar kwetsbaarst: bloot gezicht, snelle tranen, fluisterstem. Die fragiele Monroe is niet de echte Monroe, maar weer een andere mythische Monroe, en gespeeld door Williams is het evengoed een pose als die van de levenslustige verleidster. Maar betoverend is ze.

De Telegraaf: Michelle Williams als Monroe hartveroverend

De Telegraaf, die de film met 3,5 ster beoordeelt, schrijft dat Michelle Williams Monroe “hartveroverend gestalte” geeft.

Het bijzondere charisma van het tijdloze filmicoon heeft ze niet, maar Marilyns kinderlijke kwetsbaarheid én haar onweerstaanbare vrouwelijke manipulatie komen levensecht over.

AD: Monroe onuitstaanbaar aantrekkelijk

In het AD krijgt My Week With Marilyn met vier van de vijf sterren de hoogste beoordeling:

Het knappe van My Week With Marilyn is dat de kijker ontdekt hoe goed de actrice haar omgeving kon manipuleren. Een jonge regieassistent is voor haar een willig slachtoffer. door zijn ervaringen begrijpt iedereen nu hoe groot de aantrekkingskracht van Monroe was.

In de filmbijlage van NRC Handelsblad kreeg de film My Week With Marilyn uitgebreid aandacht. Zo stond er gisteren een interview met Michelle Williams in deze bijlage. Abonnees kunnen de bijlage gratis teruglezen in de digitale editie.

De cover van de filmbijlage van NRC Handelsblad. De cover van de filmbijlage van NRC Handelsblad.