Hogesnelheidsconcurrenten NS klagen over Schultz

Een proefrit van de hsl op het traject Amsterdam-Rotterdam. Foto NRC / Maurice Boyer

Minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) heeft de buitenlandse spoorbedrijven Deutsche Bahn en Virgin genegeerd bij het zoeken naar een oplossing voor de hogesnelheidslijn (hsl). Dat bleek vandaag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Phil Pacey van de Britse Virgin Rail Group verklaart vandaag aan persbureau Novum dat de minister nooit heeft gereageerd op zijn aanbiedingen om de noodlijdende hsl uit het slop te trekken:

“We klopten op de deur van de minister en hielden een presentatie. Vervolgens hoorden we niets. We boden aan om verder te praten maar het bleef stil.”

Pacey uitte harde kritiek op de kwaliteit van de hsl. Zo is het hem een doorn in het oog dat de treinen nog steeds niet op topsnelheid kunnen rijden, vanwege gebrek aan materieel. Als Schultz met hem in zee was gegaan, had hij ervoor gezorgd dat er nu al wel treinen met volle snelheid over het traject zouden rijden.

Ook hekelde hij het gebrek aan faciliteiten op de stations. “Het traject zou het kroonjuweel moeten zijn, maar dat is het niet.” Op een nieuw aanbod moet Schultz overigens niet rekenen. “Dan moet er op zijn minst een uitnodiging liggen”, aldus Pacey.

Ook Wolfgang Merz van Deutsche Bahn (DB) zei dat er ‘geen contact’ is geweest met Schultz. Of DB de lijn succesvol kan maken, weet hij niet. Informatie om een businesscase te kunnen maken, ontbreekt. De hsl heeft daarom nu ‘geen prioriteit’, aldus Merz.

Schultz maakte in november bekend dat de NS voortaan treinen over het snelle spoor naar België mag laten rijden. Daarmee wordt een faillissement van de High Speed Alliance (HSA) afgewend. Dit consortium van de NS en KLM exploiteert de lijn nu. Deze oplossing kost Schultz honderden miljoenen. Een bankroet had echter miljarden gekost.

Volgens Anne Hettinga van vervoerder Arriva wilde Schulz vanaf het begin dat de NS de concessie zou krijgen. Ook met zijn plannen voor het Nederlandse spoor is niets gebeurd. “Die zijn opzijgelegd, er is met een doel gewerkt: de NS moet de concessie krijgen met de hsl erbij.” Hettinga is gefrustreerd over de gang van zaken. De NS wordt beloond voor de puinhoop die van de hsl is gemaakt. “Dat is een beetje zuur”.
Woensdag werd bekend dat Schultz mogelijk een extra tegenvaller van 166 miljoen tegemoet kan zien. De NS kan minder dividend uitkeren aan de staat, die de enige aandeelhouder is van het spoorbedrijf. Reden daarvoor zijn de problemen bij HSA.