Driedubbel overgehaalde landrot

De Nieuwe IJstijd, door Opus One. Tekst: Marten Toonder. Gezien 21/1, Oude Luxor, Rotterdam. Tournee t/m 3 mei. Info: bommelmusical.nl ***

Het Toonder-jaar werd zaterdag geopend met de Bommel-musical De Nieuwe IJstijd van Opus One, met koningin Beatrix op één van de loveseats van het Oude Luxor in Rotterdam. De heer van stand, zoals heer Bommel zich noemt, was terug met een verhaal over de boze professor Sickbock die de aardas verschuift en zo het klimaat ingrijpend verandert.

In dit avontuur naar een Toonder-strip uit 1947 speelt Roberto de Groot heer Bommel met een enorme bromstem, licht bekakt, terwijl Suzan Seegers juist een geinige vrouwelijke glans geeft aan Tom Poes. Yoran de Bont vertolkt enkele andere figuren, knap goochelend met hun accenten.

De nog kleinere rolletjes blijven Toonder-strips, op drie schermdoeken, die ook de decors tonen. De interactie met de acteurs behelst niet meer dan een soms verspringend plaatje, wat toch elke keer geestig uitpakt. Ook de attributen zijn in stripstijl vormgegeven: tekeningen van zwarte lijnen op witte vellen maken van een zeepkist een auto en van een kruk een luxe stoel.

De liedjes in de musical voor alle leeftijden, van Coot van Doesburgh, zijn kort en krachtig, veelal op popmelodieën en gezongen door de zuivere, maar zeer ongelijke stemmen van De Groot en Seegers.

Het specifieke taalgebruik van Toonder komt vooral terug in het eindeloze gekissebis tussen Bommel en Wal Rus, die hem Blommers of Brommer noemt, en een „driedubbel overgehaalde landrot”. Waarop heer Bommel steeds zijn naam terugroept, en stelt dat hij een „bevaren heer” is.

Het is niet allemaal Toonder wat we horen. Heer Bommel noemt kapitein Wal Rus „intens burgerlijk”, omdat hij nergens om geeft als hij geld kan verdienen. Toonder houdt het op „zakenman”.