Binnenkort op Facebook: het immens populaire Angry Birds

Mikael Hed, CEO van Rovio, het bedrijf dat Angry Birds maakt. Foto AFP / Martti Kainulainen

Boze vogeltjes en het grootste sociale netwerk ter wereld. Vanaf volgende maand slaan ze de handen ineen: Angry Birds wordt een Facebook-spelletje.

Angry Birds is hét voorbeeld van wat een succesvol iPhone-spelletje moet hebben. Het is niet duur (0,79 cent, maar er is ook een gratis probeerversie), je snapt direct wat de bedoeling is en je wordt uitgedaagd omdat het steeds iets moeilijker wordt. Bovendien voldoet het aan het pick-up-and-play-principe: je begint aan een spelletje omdat je een paar minuutjes te doden hebt en legt het net zo makkelijk weer weg als je het zat bent. Als smartphonespel werd het inmiddels al zevenhonderd miljoen keer gedownload.

Pissige vogeltjes en grinnikende varkens

Voor wie het nog niet kent: de speler lanceert met een katapult vogeltjes richting constructies waar varkens zich in schuilhouden. De varkens hebben hun eieren gestolen en daar zijn ze pissig over, vandaar. Dat het gevleugelde doodseskader daarbij zichzelf te pletter gooit, deert ze niet: alles is geoorloofd om wraak te nemen. Het is aan de speler om het katapulteren zodanig te doen dat de constructies en de varkens erin vernietigd worden. Lukt dat, dan ben je een level verder. Lukt het niet, dan grinniken de varkens en begin je opnieuw.

Angry Birds voegt zich bij Facebook-spelletjes van Zynga

Voor Facebook is de uitbreiding ook goed nieuws: dat wil zich verder ontwikkelen als spelletjesplatform. Op het sociale netwerk speelden gebruikers al langere tijd populaire spelletjes als Farmville (waarbij je je eigen boerderijtje onderhoudt) en Mafia Wars (waarbij je jezelf opwerkt binnen een mafia-familie). Creaties van producent Zynga, dat lange tijd de lakens uitdeelde wanneer het om Facebook-spelletjes ging. Daar wil het Finse Rovio, de maker van Angry Birds, dus tussen gaan staan.

Rovio gaat de Facebook-versie van hun spelletjeshit op 14 februari introduceren in Jakarta. Waarom daar? Omdat het met zeventien miljoen geregistreerde gebruikers de stad is met de meeste Facebookers. Uiteindelijk is het de bedoeling dat Angry Birds “op elk scherm” te spelen is. Met Samsung loopt al een deal om de vogeltjes ook naar hun televisies te krijgen. Ook Google-browser Chrome heeft een eigen versie.

Extra opties vrijspelen (of ze gewoon kopen)

Op Facebook krijgt het spel ‘power-ups’, speciale mogelijkheden die je als speler kunt gebruiken om de varkens te verslaan. Zo zou je bijvoorbeeld een aardbeving kunnen laten plaatsvinden. Je kunt die power-ups verdienen met het spelen, maar ze ook kopen voor een euro.

Kortom: de achthonderd miljoen Facebook-gebruikers kunnen zich opmaken voor de strijd tussen vogels en varkens - of in elk geval voor statusupdates van vrienden die het spelen. “I just unlocked level 63 of Angry Birds!”