Verstekeling

Er is weer een muis in het nieuws. Deze keer een knaagdier dat in New York aan boord glipte van vlucht SK 904 naar Stockholm en pas in volle vlucht werd ontdekt. Eenmaal geland op de luchthaven van bestemming werd de Airbus uitgekamd en werden muizenvallen geplaatst, maar de muis liet zich niet verschalken. De terugvlucht naar New York werd geannuleerd en het vliegtuig vloog, zonder passagiers maar met muis, naar Oslo waar het gebruik van zogenaamde plakvallen is toegestaan. Die bleken effectief: de verstekeling werd gevangen. Volgens de Zweedse krant Aftonbladet was niet duidelijk of de muis nog leefde of dood was. Voor zover bekend hebben natuurhistorische musea het beestje niet opgevraagd – een gemiste kans, want het had zomaar de witvoetmuis (Peromyscus leucopus) kunnen zijn. Daar is lastig aan te komen in Scandinavië.

Luchtvaartmaatschappijen zijn terecht als de dood voor muizen. Ze kunnen aan de bedrading en zelfs aan het hydraulische systeem knagen, en dat brengt de vliegveiligheid in gevaar. Vogels dringen ook vliegtuigen binnen maar zijn veel minder gevaarlijk. De bekendste gevederde verstekeling is de huismus die op 4 juli 1981 (Onafhankelijkheidsdag in de VS) vanuit Los Angeles met PanAm vlucht 811 Sydney wist te bereiken. Zijn reis en leven werden snel beëindigd door Australische grensbewakers die het land potdicht houden voor vreemde planten en dieren. Niettemin leeft deze pionier voort in het Australian Museum als de Freedom Sparrow, met nummer AM O.55172.