KPN worstelt met zijn reputatie en met slechte cijfers

Het gaat niet goed met KPN, en dat voelen de klanten en beleggers.

Den Haag. Beschuldigingen over prijsafspraken, ongeoorloofde kortingen, afluisteren van klanten en onverwachte wisselingen aan de top: de reputatie van KPN is er onder leiding van de nieuwe topman Eelco Blok afgelopen jaar niet beter op geworden. Gisteren kwam er nog een tegenvaller bij. De omzet van KPN staat onder druk door tegenvallende resultaten in Nederland. Onder Blok daalde de operationele winst met 22 procent. En waar KPN voorheen eigen aandelen inkocht (in 2011 nog een miljard euro), een extra steun voor de beurskoers, is daar nu geen ruimte voor. KPN heeft zijn miljarden hard nodig om in Nederland, de thuismarkt, beter te kunnen concurreren met Vodafone en T-Mobile, met aantrekkelijker tarieven en snellere verbindingen.

Voor KPN-klanten was de nieuwe koers onder Bloks regime al voelbaar, aangezien zij sinds september meer moeten betalen voor hun mobiele dataverbruik. Zo probeert KPN de terugval aan sms-inkomsten af te dekken, nu klanten elkaar liever gratis berichten sturen via webdiensten als Facebook en WhatsApp. Een dure sms-bundel is dan niet meer nodig.

Maar KPN lijkt zich vergaloppeerd te hebben met de nieuwe tarieven, al werden ze destijds zorgvuldig samengesteld in overleg met consumentenorganisaties. Op de Nederlandse markt raakte KPN veel mobiele bellers kwijt: in 2011 van 5,6 naar 5,3 miljoen. De abonnementen worden over enkele maanden daarom opnieuw aangepast, belooft Blok. NRC