Geld terug? Dacht het niet.

Help@NRC.nl

Heeft u ook problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC.nl gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: nepfacturen en OV-chipkaartleed.

Er is een hoop OV-leed in Nederland. Na de eerste Help@NRC over haperende OV-chipapparatuur in de krant van vorige week, stroomde onze mailbox rap vol met nieuwe klachten over de OV-chipkaart. „Ook in Amsterdam is het niet mogelijk om in te checken en meteen weer uit te checken”, schrijft een lezeres uit Amsterdam verbolgen. „Om geen 4 euro te verliezen moet men noodgedwongen één halte meereizen en dan pas uitchecken, om vervolgens weer een halte terug te reizen.”

René Braam is ook boos. Gedupeerde reizigers krijgen hun geld namelijk helemaal niet terug, zoals Harald Hameleers, directiewoordvoerder bij de Haagsche Tramweg-Maatschappij in de vorige aflevering van deze rubriek nog optimistisch beweerde. Braam: „Tram gaat stuk. Uitchecken kan niet meer. Overstappen in een andere tram en weer inchecken. Gevolg: voor een reis van 1,06 euro wordt 4,52 euro in rekening gebracht. Later via de website van HTM het hele verhaal met alle datums en tijden ingevuld. Resultaat: nooit meer wat gehoord of ontvangen.”

Oke, Harald Hameleers van HTM, wat nu? „Dit is niet zo als het hoort”, zegt Hameleers hijgend. „Ik zit nu op de fiets met tegenwind, dus ik kan even niets doen, maar stuurt u deze meneer naar ons door.” Handelt Hameleers het dan persoonlijk af met tramreiziger Baars? „Hij krijgt vanmiddag nog een reactie.”

Wordt ongetwijfeld vervolgd.