E-bankieren ING hapert al 4 dagen

ING kampte vanmorgen voor de vierde dag op rij met een storing bij het internetbankieren.

Volgens ING is de storing het gevolg van een database die niet goed functioneert. Klanten van ING kunnen soms geen gebruik maken van internetbankieren omdat de bank een maximum aan het aantal inloggers heeft ingesteld. Het kan dus zijn dat klanten geen toegang krijgen tot Mijn ING via de website of de applicaties. Ook iDeal kan in sommige gevallen niet werken.

In totaal maken 4,7 miljoen ING-klanten gebruik van internetbankieren en dagelijks wordt er tussen de 1 en 1,2 miljoen keren ingelogd op de servers van ING-bank.

„Vier keer storing in korte tijd is onacceptabel”, zegt Wijnand Jongen, directeur van de Thuiswinkel.org, een belangenorganisatie voor webwinkels. „Onacceptabel voor consumenten die willen betalen met ING-iDeal en voor webwinkels die omzet mislopen. We klagen al lange tijd over onvoldoende beschikbaarheid van iDeal en dit moet nu echt voor eens en altijd de wereld uitgeholpen worden.” Jongen becijfert dat internetwinkeliers een strop van „enkele miljoenen euro’s hebben gedurende elke dag dat de systemen van ING eruit liggen.” Probleem is, volgens hem, dat deze schade niet op de bank is te verhalen.

„Het schaamrood staat ons op de kaken”, zegt een ING-woordvoerder. De bank geeft geen garantie dat het systeem van internetbankieren altijd 100 procent beschikbaar is. Er hebben zich, volgens de woordvoerder, nog geen mensen gemeld die schade hebben geleden door de internetstoring. Met ondernemers die „aantoonbare schade” hebben geleden „wordt een gesprek aangegaan”.

Volgens Jongen claimen de banken dat de betaalsystemen 99,5 procent van de tijd in de lucht zijn. Maar volgens Jongen redt de bank dat nooit. „We kunnen ermee leven dat tussen 23.00 uur ’s avonds en 07.00 uur ’s ochtends onderhoud wordt gepleegd. Maar overdag moet het gewoon werken.”