Apple boekt opnieuw recordcijfers – 17.000 iPhones per uur verkocht

Apple boekte het afgelopen jaar een recordwinst en -omzet. Foto Reuters / Eduardo Munoz

De winst van Apple is het afgelopen kwartaal ruim verdubbeld. De omzet van het bedrijf steeg zelfs met 74 procent naar 46,3 miljard dollar. Dat is een absoluut record in het bestaan van het bedrijf, dat in oktober vorig jaar zijn oprichter en CEO Steve Jobs zag overlijden.

Apple verkocht het afgelopen kwartaal (het eerste van het boekjaar) van al zijn producten – iPhone, iPad en Mac computers – meer dan ooit. Het resulteerde in een winst van 13,1 miljard dollar.

Analisten: Apple heeft top nog niet bereikt

Het aandeel Apple schoot op de beurs met 8 procent omhoog na de bekendmaking van de cijfers over het kwartaal dat afliep op 31 december en dus de feestdagen omvatte, waarin consumenten traditioneel veel kopen.

Analisten op Wallstreet denken bovendien dat Apple zijn top nog niet heeft bereikt. Met de lancering van de nieuwe iPad in maart dit jaar, de nieuw vormgegeven iPhone komende zomer en een Apple-televisie nog later dit jaar, zit er in 2012 voldoende in vat.

Een infographic laat zien hoe de omzet van Apple het afgelopen kwartaal explodeerde:

Bron Macrumors.comBron Macrumors.com

iPhone nog altijd veruit best verkopende product van Apple

Best verkopende product van Apple blijft de iPhone. In het afgelopen kwartaal verkocht het bedrijf er maar liefst 37 miljoen van, 17 miljoen meer dan in het eerdere topkwartaal dat eindigde in juni vorig jaar.

37 miljoen verkochte telefoons in drie maanden betekent zo’n 17.000 verkochte iPhones elk uur van de dag. De laatste versie van de iPhone is te koop bij 110.000 verkooppunten in negentig landen ter wereld.

Apple verkocht het afgelopen kwartaal ook 15,43 miljoen iPads, 4 miljoen meer dan in het kwartaal er voor, ondanks stevige concurrentie van onder meer Samsung. Ook gingen er 5,2 miljoen computers van Apple over de toonbank in de laatste drie maanden van 2011.

Slechte productieomstandigheden in China schaden imago van Apple niet

Al deze cijfers zouden oprichter en voormalig CEO van Apple, Steve Jobs, ongetwijfeld een groot plezier hebben gedaan. Jobs stierf op 5 oktober 2011, net enkele dagen na de start van het recordkwartaal van zijn bedrijf.

Toch is er ook kritiek op het Amerikaanse bedrijf. In fabrieken in China zouden duizenden mensen moeten werken in abominabele omstandigheden. Berichten hierover lijken het ijzersterke imago van Apple echter maar niet aan te tasten.

Marketingdeskundige Max Kohnstamm noemt dat vandaag in de Volkskrant “een wonder.” Kohnstamm denkt dat Apple zijn aanhoudende populariteit dankt aan wat hij “merkfans” noemt. Die laten zich niet afschrikken door eventuele negatieve berichtgeving. Fans kunnen of willen de fouten van hun held (Steve Jobs of Apple in dit geval) niet zien, legt hij uit.