Wegener snijdt en zet in op digitaal

Het Britse krantenconcern Mecom, eigenaar van onder meer Wegener en Media Groep Limburg, gaat de komende drie jaar 70 miljoen euro bezuinigen. Het bedrijf wil diverse huis-aan-huisbladen afstoten en onderzoekt daarnaast de mogelijkheden om klanten te laten betalen voor digitale artikelen.

Mecom kampt al enige jaren met een daling in de advertentie-inkomsten. Omdat deze teruggang niet voldoende wordt opgevangen door een toenemende advertentieomzet op de online markten, wil het bedrijf gaan snijden in de kosten. Voor 2012 en 2013 gaat het om een bezuiniging van 25 miljoen euro per jaar. Daarbij zullen ook banen sneuvelen. Hoeveel dat er zijn, moet komende maanden blijken. Bij Mecom zijn ruim 6.000 mensen werkzaam.

Naast de kostenreductie wil Mecom ook zijn inkomsten vergroten. Daarom introduceert het krantenconcern een betaalmuur voor digitale content. In eerste instantie heeft dit betrekking op betaalapps – programma’s waarmee kranten te lezen zijn op smartphones en tablet computers – voor het lezen van titels als De Gelderlander en het Brabants Dagblad. Ook onderzoekt Mecom de mogelijkheden om bezoekers van de websites van de regionale kranten te laten betalen.

Mecom kondigde vanochtend tevens aan afscheid te nemen van alle huis-aan-huisbladen die niet voldoende bijdragen aan de winst van het bedrijf. In Nederland stootte Mecom al vijftien titels af, 65 andere huis-aan-huisbladen worden de komende maanden tegen het licht gehouden. De Nederlandse markt vormt het kerngebied van Mecom. De titels van Wegener zorgen voor 45 procent van de omzet. Het Britse concern zal meer in Nederland aanwezig zijn om Wegener te steunen.