KPN presenteert winst- en omzetdaling en verkoopt Getronics

Bestuursvoorzitter van KPN Eelco Blok in april vorig jaar bij een aandeelhoudersvergadering. Foto NRC / Roel Rozenburg

Bij KPN is de groeiende concurrentie van kabelbedrijven als Ziggo en UPC en gratis communicatie via WhatsApp, Facebook en Twitter goed te merken. De winst en de omzet dalen. Het telecomconcern presenteerde vanmorgen de jaarcijfers.

In 2011 werd minder winst en omzet geboekt dan in 2010. De winst ging van 1,8 naar 1,55 miljard euro. Dat het een moeilijk jaar was, werd gaandeweg al duidelijk: KPN liet in april weten duizenden banen te schrappen en presenteerde na het tweede en derde kwartaal teleurstellende cijfers.

KPN verwacht dit jaar een bedrijfsresultaat tussen de 4,7 en de 4,9 miljard euro, tegenover 5,27 miljard in 2011. De vrije kasstroom daalt van 2,45 miljard naar een bedrag tussen de 1,6 en 1,8 miljard. De neergaande lijn in winst en cashflow heeft volgens KPN ook te maken met de slechte economische situatie. Vooral in Nederland lopen de resultaten terug; in Duitsland en België gaat het beter.

Getronics International wordt verkocht

Volgens topman Eelco Blok moet het bedrijf dit jaar verder gaan afslanken. In dat kader kondigde hij aan ICT-dochter Getronics van de hand te doen. KPN kocht het bedrijf in 2007 en doopte het vorig jaar KPN Corporate Market. Het Nederlandse gedeelte blijft behouden, maar de overige Europese en de Aziatische activiteiten worden overgenomen door Aurelius. De Latijns-Amerikaanse activiteiten gaan naar OpenGate Capital.

‘Vandaag is de rekening gepresenteerd aan de beleggers’

Blok breekt volgens Marc Hijink, economieredacteur van NRC Handelsblad, “radicaal” met de lijn van zijn voorganger Ad Scheepbouwer, die tien jaar lang het roer in handen had bij het grootste telecombedrijf van Nederland. Voor klanten was het al voelbaar, omdat die sinds september meer betalen voor hun data-abonnementen. Zo wilde KPN de terugval aan sms-inkomsten afdekken, nu klanten elkaar liever berichten sturen via webdiensten als Facebook en WhatsApp. Hijink:

“Met kostenbesparingen en ingrijpende ontslagrondes wist KPN de afgelopen jaren altijd meer winst te realiseren, zelfs in tijden dat de omzet daalde. Voorheen kocht KPN vrijwel altijd eigen aandelen in, een extra garantie voor de beleggers. Dit jaar is daar geen geld voor. KPN heeft zijn miljarden nodig om beteren te concurreren met Vodafone en T-Mobile, door aantrekkelijker tarieven te bieden en snellere verbindingen te realiseren. Op de Nederlandse markt raakte KPN namelijk veel mobiele bellers kwijt; het aantal klanten daalde in 2011 van 5,6 naar 5,3 miljoen.”

KPN heeft 2012 tot een ‘overgangsjaar’ gedoopt. Maar waar dat toe leidt, blijft onduidelijk. KPN durft geen voorspelling te doen voor de ontwikkelingen in 2013. De kans is groot dat dat opnieuw een ‘overgangsjaar’ wordt.

Het persbericht met de jaarcijfers is hier te vinden.