Het zijn maar peilingen, maar toch is het nieuws

De SP werd afgelopen weekend de grootste partij in de peiling van Maurice de Hond. De berichtgeving over peilingen neemt enorm toe.

Rotterdam. ‘Emile is the hottest thing in town’, schreef De Pers gisteren. Aanleiding: een peiling van Maurice de Hond van zondag, waaruit bleek dat ‘als er nu verkiezingen worden gehouden’ de SP de grootste zou zijn. Vrijwel alle media maakten er melding van, inclusief nrc.next dat schreef over de voor CDA en PvdA dramatisch verlopen peiling.

We geilen op peilen. Uit onderzoek van De Nederlandse Nieuwsmonitor dat vandaag verschijnt, blijkt dat het aantal artikelen in de Nederlandse kranten over peilingen het afgelopen decennium meer dan verviervoudigd is: 25 in 2000 tegen 112 in 2011. Tot vandaag zijn er alleen al aan de laatste peiling van De Hond twaalf artikelen gewijd. Fijn voor SP-lijsttrekker Emile Roemer, die zelf nogal nuchter reageerde. „Daarna wel weer met beide benen op de grond. Want het blijven peilingen.”

Roemer heeft gelijk, want peilingen komen niet altijd uit. De laatste verkiezingen zaten de opiniepeilers van De Hond en Synovate er flink naast. Beiden voorspelden bij de verkiezingen in 2010 18 en 17 zetels voor de PVV, die er 24 haalde.

Vooral de peilingen van De Hond krijgen kritiek. Volgens de onderzoekers van branchevereniging MOA, dat peilingen van De Hond heeft onderzocht, zijn de vragen vaak leading (‘Nederland heeft een zware poule geloot bij het EK, wat denkt u van de kansen van Nederland?’). Ook is het onderzoek volgens het MOA niet representatief. Respondenten moeten snel reageren op een verzoek tot peilen. Mensen met veel tijd zijn zo al snel oververtegenwoordigd.

Voor de invloed van de berichtgeving maakt dat weinig uit. Communicatiewetenschappers van de VU toonden in 2005 aan dat van de kiezers die weinig betrokken zijn bij politiek, zo’n 40 procent zich laat leiden door nieuws over peilingen.

Redacteur Media

Lees het onderzoek na via www.nieuwsmonitor.net