Smachtend verlangen in Ravel bij Nézet-Séguin

Rot. Phil. Orkest/Y. Nézet-Séguin. 19/1 Doelen, Rotterdam. Herh.22/1.

Voor de liefde had hij geen tijd, zei Maurice Ravel; te druk met componeren. Maar wie zijn muziek nu hoort bij het Rotterdams Philharmonisch, hoort vooral de compensatie van dat gebrekkig liefdesleven. Zo is Shéhérazade een liedcyclus vol bedwelming en verlangens. Chef-dirigent Yannick Nézet-Séguin mijmerde met zijn orkest aan de glanzende oppervlakte, zangeres Anna Caterina Antonacci bleek met haar heldere laagte en dictie een goede match. Dat het nóg zwoeler kan, bewees fluitist Herman van Kogelenberg in La flûte enchantée met een smachtende solo.

Ooit sloeg de vonk tussen Nézet-Séguin en het orkest over bij een suite uit Ravels Daphnis et Chloé. Dat resulteerde in de integrale uitvoering ervan deze week, die op cd wordt opgenomen. De muziek is een lust voor het oor door geraffineerd kleurenspel, hengstige ritmiek en zinnelijk zoemende Wiener Singakademie. Nézet-Séguin versterkte het pleidooi voor volledige uitvoering van dit ballet door het afsluitend bacchanaal krachtig aan te zwengelen: de opgebouwde spanning bereikt zo een orgastische ontlading.