Kapitein cruiseschip verzweeg aanvaring voor reder en bemanning

Het vastgelopen en gekantelde schip Costa Concordia, vanochtend vroeg gefotografeerd. Foto Reuters / Paul Hanna

De kapitein van de Costa Concordia heeft de hachelijke toestand van het op de klippen gelopen cruiseschip voor zowel zijn bemanning als zijn rederij verzwegen. Dat heeft de bestuursvoorzitter van de rederij gisteravond gezegd op de Italiaanse televisie.

Volgens Pierluigi Foschi kreeg hij twintig minuten nadat het schip was gestrand slechts te horen dat er ‘problemen’ aan boord waren. Kapitein Francesco Schettino zweeg over de aanvaring en meldde niet dat het schip water maakte, zo schrijft persbureau AP vanochtend. Omdat de beschrijving van de kapitein “niet overeenkwam met de werkelijkheid” kon de rederij niet de vereiste bijstand verlenen, aldus Foschi. Ook de bemanning werd in het ongewisse gelaten over de ernst van de situatie.

De Costa Concordia liep op 13 januari met ruim 4200 opvarenden op de rotsen voor het eiland Giglio nadat de kapitein van zijn geplande route was afgeweken. Enkele uren na de aanvaring kapseisde het gevaarte. Tot dusver zijn elf doden bevestigd; 21 passagiers en bemanningsleden worden nog vermist. Kapitein Francesco Schettino is onder huisarrest geplaatst. Hij wordt verdacht van dood door schuld, het veroorzaken van een scheepsongeluk en het voortijdig verlaten van zijn schip.

Bewoners kustgebied vrezen lekken olie en gevaarlijke stoffen

De bewoners van de ongerepte Toscaanse kuststreek die uitkijkt op het wrak van de Costa Concordia houden hun hart vast. Ze vrezen dat brandstof uit het gestrande cruiseschip lekt en een verwoesting aanricht in het paradijselijke gebied.

De berging van de in het gekapseisde cruiseschip aanwezige brandstof verloopt moeizaam. Volgens het Nederlandse bergingsbedrijf Smit bevatten de brandstoftanks nog 2400 ton zware stookolie en zijn er bovendien wat diesel en schadelijke stoffen aan boord.

De Costa Concordia balanceert op een rotspunt en dreigt daarvan af te glijden. Geeft de golfslag het schip een laatste zetje, dan zinkt het dertig meter dieper weg, en worden de brandstoftanks mogelijk opengereten.