Google is niet goed genoeg

Google merkte deze week dat het lastig is te voldoen aan de verwachtingen van beleggers. De omzet van het internetconcern is in het vierde kwartaal van 2011 met 25 procent gestegen, maar toch is de aandelenkoers donderdag nabeurs met 9 procent gekelderd. Google slaagde er niet in de hoop van Wall Street te vervullen, terwijl de bescheidener cijfers van Microsoft en IBM beleggers wel bekoorden. In onzekere tijden blijkt de voorspelbaarheid van de oude technologiegarde aantrekkelijker dan riskantere beleggingen.

Hoewel de omzet van Google in de ogen van beleggers tekortschoot, groeit hij nog steeds. Meer mensen klikken op links van adverteerders en kijken naar reclamefilmpjes op YouTube. Deze trend zal nog wel even aanhouden. De twee nieuwste producten van het bedrijf, het besturingssysteem Android voor mobieltjes en het sociale netwerk Google+, beloven meer reclamedollars op te leveren. Zo'n 700.000 met Android uitgeruste smartphones lichten iedere dag op. En Google+ heeft 90 miljoen gebruikers, een verdubbeling ten opzichte van het derde kwartaal.

Maar de groei van Google kost geld. In het vierde kwartaal zijn de kosten gestegen, en het bedrag dat adverteerders per klik willen betalen is gedaald. Daardoor steeg de nettowinst ten opzichte van een jaar eerder met slechts zes procent. Dat is niet veel beter dan bij het oudere en bedaagdere Microsoft, waar de winst gelijk bleef, en bij het stokoude IBM, waar de winst met vier procent steeg. De winststijging van Google kwam overeen met die van chipfabrikant Intel.

Het hielp niet dat Google analisten erop wees dat de kosten in het eerste kwartaal verder stijgen. Terwijl IBM beleggers juist vertelde dat de winst volgend jaar iets beter zal zijn dan verwacht.

Toch hebben mensen hun hoop op Google gevestigd en kennen het concern daarom een hoge koers-winstverhouding toe. Vóór het nieuws van donderdag werd het bedrijf verhandeld op 14,5 maal de geschatte winst over 2010. Microsoft en IBM waren 10 en 12 maal de geschatte winst waard.

Nu de markten nerveus zijn en de prestaties van Google heel sterk afhangen van de conjunctuurgevoelige advertentiemarkt, lijkt het erop dat beleggers het concern niet het voordeel van de twijfel geven dat de omzetgroei gevolgd zal worden door winstgroei. Oudere technologiefirma's hebben de luxe van minder hoge verwachtingen.

Robert Cyran

Vertaling Menno Grootveld